הנורמליזציה עם סעודיה ממשיכה להתרחק: עיתון "אל-אח'באר" הלבנוני, המזוהה עם ארגון חיזבאללה, דיווח היום (שבת) כי בעת ביקורו של שר החוץ האיראני בביירות, שם נפגש עם חסן נסראללה, הגיע מידע אל בכירים לבנונים, מפיו של פקיד סעודי, כי ריאד מעוניינת "לפתוח בקרוב בדיאלוג עם ארגון חיזבאללה". זאת, לאחר הדיווחים על התקרבות בין הממלכה לחמאס, ושחרורו של האני אלח'ודרי, בנו של נציג חמאס במדינה.

על פי הדיווח, "אמצעי ההתקשרות בין הצדדים נפתחו, או עומדים להתנהל באמצעות צד שלישי". הדיווח מגיע על רקע ההתפתחויות הדיפלומטיות האחרונות באזור, ובהן חידוש היחסים המדיניים בין טהרן לריאד, החזרת היחסים בין ריאד לדמשק והמשך הפעולות של הממלכה להחזיר את סוריה לליגה הערבית. כזכור, בחודש יוני האחרון, סעודיה תקפה בחריפות את ארגון חיזבאללה, וקראה לקהילה הבינלאומית "למלא את תפקידה כלפי לבנון, שסובלת מהפרקטיקות של קבוצות הנתמכות על ידי איראן". עוד ציינה סעודיה כי "השיטות של חיזבאללה בגיבוי איראן גרמו לכאוס חסר תקדים בלבנון".

שר החוץ האיראני בביקור בגבול לבנון ישראל (צילום: REUTERS/Aziz Taher)
שר החוץ האיראני בביקור בגבול לבנון ישראל (צילום: REUTERS/Aziz Taher)

אמש, שר החוץ האיראני חוסיין אמיר עבדאללהיאן ערך סיור במסגרת ביקורו בלבנון, בסמוך לגבול עם ישראל, ליד לכפר מארון א-ראס. בסרטון שפורסם בכלי התקשורת באיראן נראה עבדאללהיאן שותל עץ ולאחר מכן מקבל הסברים בעודו מתצפת על אזור הגבול. עוד דווח כי הוצגו לשר החוץ האיראני שרידים של מזל"ט ישראלי שהופל לכאורה בשנת 2006.

בתום הפגישה אמר עבדאללהיאן כי "קיבלתי מנסראללה הערכות מצב מדויקות ואישורים לכך שההתנגדות הלבנונית והפלסטינית נמצאות במצב הכי טוב שהייתה. כל ההתפתחויות החיוביות באזור יובילו לקריסת היישות הציונית, הם מבינים רק כוח. אנחנו תומכים בהתנגדות ובמאבק עם האויב הציוני. איראן תישאר עם לבנון גם בימים קשים. האזור שלנו נכנס לשלב חדש של שיתוף פעולה".

שר החוץ הסעודי, פייסל בן פרחאן אל סעוד (צילום: REUTERS/Ahmed Yosri)
שר החוץ הסעודי, פייסל בן פרחאן אל סעוד (צילום: REUTERS/Ahmed Yosri)

כאמור, בתקופה האחרונה אירעה התקרבות רבה בין סעודיה למדינות האזור. מוקדם יותר החודש, שר החוץ הסעודי, פייסל בן פרחאן, הגיע לדמשק, לביקור היסטורי, לראשונה מאז שפרצה מלחמת האזרחים בסוריה בשנת 2011, ונפגש עם הנשיא בשאר אל-אסד. בכלי התקשורת בממלכה הסעודית נמסר, כי "הביקור מתרחש על רקע הניסיון הסעודי להגיע לפתרון מדיני למשבר הסורי שמאיים על האחדות והביטחון במדינה, ובניסיון להחזיר אותה לסביבה הערבית".

בערוץ הלבנוני "אל-מיאדין", המקורב לחיזבאללה, דווח כי שר החוץ הסעודי הדגיש בפני הנשיא הסורי את החשיבות של יצירת היציבות בסוריה, ויצירת תנאים הדרושים להחזרתם של הפליטים והעקורים הסורים למדינתם. ביקורו של שר החוץ הסעודי בדמשק, הגיע כמה ימים לאחר ביקורו של שר החוץ הסורי, פייסל אל-מקדאד בריאד. על פי הדיווחים, השניים שוחחו על המאמצים להגיע לפתרון מדיני למשבר הסורי.