פחות משנה נותרה לבחירות לנשיאות רוסיה, שצפויות להתקיים במרץ 2024, שבהן יהיה לנשיא ולדימיר פוטין את הזכות להתמודד על כהונה חמישית. זאת, לאחר התיקון שאישר הקרמלין בחוקה הרוסית בשנת 2020, שבעצם "איפס" את מספר הכהונות של הנשיא, ויאפשר לפוטין לרוץ שוב כקדנציה ראשונה. עם זאת, מערכת הבחירות הקרובה תהיה שונה מקודמותיה, שכן היא תתקיים בצל המלחמה באוקראינה, הסנקציות של מדינות המערב והיעדרות כמעט מוחלטת של האופוזיציה.

למרות שהקרמלין נמנע עד כה מלהודיע רשמית אם פוטין מתכוון להתמודד לקדנציה נוספת או לא, אנליסטים פוליטיים ברוסיה העריכו כי הפרלמנט הרוסי כבר החל בהכנות למערכת הבחירות הקרובה. הפרשן אלכסיי מוכין טען כי הקרמלין כבר החליט שהנשיא אכן ירוץ לקדנציה נוספת, בציפייה שהמלחמה באוקראינה תהווה רק רקע לבחירות, ולא תעמוד בראש הקמפיין. בשיחה עם עיתון "אל-ערבי אל-ג'דיד", ציין כי "תכנית א' של הקרמלין היא התמודדותו של פוטין בבחירות, יחד עם המפלגות הקומוניסטיות והליברל-דמוקרטיות שיתמכו בו בעקיפין".

וולדימיר פוטין (צילום: רויטרס)
וולדימיר פוטין (צילום: רויטרס)

תותח מדגם הוביצר במלחמה באוקראינה (צילום: REUTERS/Stringer/File Photo)
תותח מדגם הוביצר במלחמה באוקראינה (צילום: REUTERS/Stringer/File Photo)

עוד ציין הפרשן, כי באשר למועמדים שעשויים להתמודד במרוץ לבחירות, "המפלגה הקומוניסטית עשויה למנות את מנהיגה, גנאדי זיוגאנוב, שהוא שותף ומקורב לפוטין, מה שיחזק את הקשר בין המפלגה הקומוניסטית לקרמלין". זיוגאנוב נחשב לאחת הדמויות הבולטות בסצנה הפוליטית הרוסית, כאשר בבחירות לנשיאות שנערכו ב-1996, הגיע לסיבוב השני והפסיד לבוריס ילצין. כמו כן, זיוגאנוב השתתף גם בבחירות לנשיאות בשנת 2000, 2008 ו-2012. ב-2018, המפלגה הקומוניסטית החליטה לקדם דווקא את המועמד פאבל גרודינין, שהגיע למקום השני, לאחר פוטין, עם 12% מהקולות, התוצאה הנמוכה ביותר עבור המפלגה בכל מערכות הבחירות.

העיתון הבינערבי "אל-ערבי אל-ג'דיד" ציין כי מערכת הבחירות הקרובה תהיה שונה מקודמתה, בהיעדרה הכמעט מוחלט של האופוזיציה ברוסיה, שבכל מקרה כמעט ואינה חוקית. זאת, על רקע המלחמה של הקרמלין בכלי התקשורת העצמאיים ובפעיליה של האופוזיציה שמוצאים את עצמם מאחורי סורג ובריח.

הקרמלין נראה נחוש לקיים את הבחירות במועדן. העיתון הרוסי RBC דיווח בתחילת החודש, כי פקידים מטעם הקרמלין ערכו סמינר עם גורמים פוליטיים אזוריים, על מנת להעלות את אחוז ההצבעה, כשהכוונה היא להעלות את ההצבעה עבור "המועמד הראשי", ולדימיר פוטין. כך גם נעשה טרם הבחירות לנשיאות ב-2018, כאשר סגני המושלים קיבלו הוראה להגיע למשוואה "70%-70%", כלומר שאחוז ההצבעה יהיה דומה לאחוז המצביעים לנשיא פוטין. חשוב לציין כי הבחירות האחרונות התקיימו ביום השנה הרביעי לסיפוח קרים, ב-18 במרץ 2018, כאשר פוטין זכה ל-76.7% מהמצביעים, בעוד ששיעור המשתתפים עמד על 67.5%.