מלחמת רוסיה-אוקראינה: נמשכים חילופי האשמות בין יבגני פריגוז'ין, העומד בראש מיליציית שכירי החרב, כוח וגנר, למשרד ההגנה הרוסי ובכירי הצבא. פריגוז'ין, מי שעד לא מזמן היה מקורב מאוד לנשיא הרוסי, ולדימיר פוטין, האשים שוב את הפיקוד הרוסי בכך שהוא פוגע באספקת התחמושת ללוחמיו. 

איש העסקים הרוסי, ומי שהתפרסם בתור "השף של פוטין", שלח אצבע מאשימה לקרמלין וטען כי "אם בעיית האספקה תימשך, כוח וגנר עלול להתפרק". במקביל, בטלגרף הבריטי דיווחו כי לטענת אנליסטים, שר ההגנה הרוסי, סרגיי שויגו, פועל כך באופן מכוון, על מנת לפגוע בהשפעה הפוליטית של פריגוז'ין, שזינקה לאחר שהחלה המלחמה באוקראינה. כמו כן, פריגוז'ין התראיין לבלוגר המלחמה הרוסי, סמיון פגוב, ואמר כי "אנחנו בחזית, אנחנו צריכים פגזים, אנו נגיע לנקודה שבה נתפרק, וזה יקרה תוך פרק זמן קצר".

יבגני פריגוז'ין (צילום: REUTERS/Yulia Morozova)
יבגני פריגוז'ין (צילום: REUTERS/Yulia Morozova)

ביום שבת האחרון, איש שירות הביטחון לשעבר, ומי ששימש כמפקד הכוחות החמושים של הרפובליקה העממית של דונצק, איגור גירקין, הזהיר כי הנשיא הרוסי עומד בפני "מרד צבאי". המקורב לשעבר לפוטין, ומי שלאחרונה השמיע לא מעט ביקורת עליו, הדגיש כי המרד עלול להגיע מכיוון המיליציה החמושה "קבוצת וגנר", שבראשה עומד יבגני פריגוז'ין.

בפוסט שכתב בחשבון הטלגרם שלו, התייחס גורקין לקריאה להוציא יחידות מהחזית, לצורך התארגנות מחדש, ללא הסכמת הפיקוד העליון, והדגיש כי מדובר במרד. עוד טען, כי "פריגוז'ין מודע לכך שנסיגת חייליו עלולה להוביל לתוצאות קטסטרופליות על רוסיה לקראת מתקפת הנגד של אוקראינה, שצפויה להתרחש באביב הקרוב. המערב, כולל ארה"ב, סיפקו לכוחות האוקראינים ציוד צבאי מתקדם, טנקים וארטירלריה". גורקין הוסיף כי "פריגוז'ין הזהיר מפני הזזת חייליו במכתב שנשלח לשר ההגנה סרגיי שויגו". 

מטה כוח וגנר ברוסיה (צילום: רויטרס)
מטה כוח וגנר ברוסיה (צילום: רויטרס)

גורקין, שמספר ארגוני זכויות אדם האשימו אותו בהפרה בוטה של זכויות אדם, הוסיף כי "פריגוז'ין התבטא בעבר בצורה חריפה כנגד הפיקוד הרוסי ועל הצבא בכללותו. מאז השמועות על שאיפותיו הפוליטיות, נגרם נזק לכוח וגנר וביכולת להשיג ניצחון באוקראינה". זאת, לאחר שסוכנות הידיעות "רויטרסט" דיווחו אמש, כי פריג'וזין שוב מתח ביקורת על הפיקוד הרוסי, והאשים את משרד ההגנה כי אינו תומך בכוח וגנר בשדה הקרב.

כאמור, פריגוז'ין שעומד בראש "כוח וגנר", צבר פופולריות ברוסיה, ויש כאלה שכבר מסמנים אותו כיורשו של פוטין. בכלי תקשורת ברוסיה דיווחו לאחרונה, כי "זה נושא השיחה הכי חם במוסקבה. לאחר 22 שנות שלטון של פוטין, יש עכשיו אדם שעדיין טוען שהוא תומך של פוטין, אבל ייתכן שיש לו את היכולת לאתגר את פוטין והוא כבר הספיק לקבץ סביבו תומכים. הוא נתפס כגיבור עבור חלק גדול מהחלק הפשיסטי והלא ליברלי בחברה הרוסית".