מלחמת רוסיה-אוקראינה: בצל ההתבטאויות המאיימות מצד מוסקבה לכיוונה של הלסינקי, כוחות אמריקאים עשויים להתפרס בבסיסים צבאיים על אדמתה של פינלנד בסמוך לגבול עם רוסיה. זאת, במידה והשיחות המתמשכות בין ארה"ב לפינלנד, על הסכם שיתוף הפעולה הביטחוני יתבררו כהצלחה. העיתון הפיני Helsinki Sanomat ציטט בכיר במשרד ההגנה, שציין כי "הדיונים על הסכם שיתוך הפעולה עשויים לאפשר בנייה של תשתית צבאית משמעותית על אדמת פינלנד".

עוד דיווח העיתון הפיני, כי בכיר במשרד החוץ, מוביל את המשא ומתן עם האמריקאים, וכי דיונים חדשים התקיימו בהלסינקי בשבוע שעבר. ההסכם, כך לפי הבכיר, יגדיל את חברותה של פינלנד בנאט"ו, ולדבריו, זה "הדבר החשוב ביותר בהסכם, שהוא יאפשר שיתוף פעולה עם האמריקאים בכל המצבים הביטחוניים, גם בהתראה הקצרה ביותר". הדיונים נמשכים מאז הסתיו האחרון, כאשר הלסינקי כבר הצהירה כי "החברות של פילנד בנאט"ו לא תפחית את שיתוף הפעולה הבילטרלי עם ארה"ב, במקום זאת, היא תפתח הזדמנויות חדשות לשיתוף פעולה".

דגל נאט''ו ודגל פינלנד (צילום: Lehtikuva/Antti Hamalainen via REUTERS)
דגל נאט''ו ודגל פינלנד (צילום: Lehtikuva/Antti Hamalainen via REUTERS)

על פי הגורם הבכיר במשרד החוץ הפיני, ההסכם המוצע מאפשר לחיילים האמריקאים לשהות במדינה, ולהקים תשתיות באמצעות הכספים שהעניק הקונגרס לפנטגון. לדבריו, "ההסכם מגדיר את המתקנים והתחומים שבהם יתמקד שיתוף הפעולה, אך כל עסקה שאושר, תצטרך להיות מאושרת על ידי הפרלמנט, כאשר המשא ומתן צפוי להימשך עד 2024".

נשיא פינלנד סאולי ניניסטה, אמר בחודש שעבר כי "עסקאות מסוג זה עשויות להועיל לביטחון הפיני. מבחינה זו, ארה"ב היא גורם משמעותי". כעת, ארה"ב רודפת כעת גם אחרי שוודיה ודנמרק, על מנת להגיע להסכם דומה גם איתן. דובר מחלקת המדינה, נד פרייס, אמר כי "הסכמים אלו יעמיקו את השותפות הביטחונית ההדוקה שלנו, יגבירו את שיתוף הפעולה ויחזקו את הביטחון האטרנס-אטלנטי".

נאט''ו (צילום: רויטרס)
נאט''ו (צילום: רויטרס)

כזכור, מזכ"ל ברית נאט"ו, ינס סטולטנברג, הודיע לפני כחודש, כי פינלנד הצטרפה לברית הצבאית ובכך הפכה לחברה ה-31 בנאט"ו. בקשתה של פינלנד אושרה לאחר שדרשה זאת עקב הפלישה של רוסיה לאוקראינה בשנה שעברה, מה שהעלה חשש בהלסינקי כי רוסיה עלולה לפלוש אליהם גם כן.

כמו כן, הבקשה אושרה לאחר שטורקיה עיכבה את בקשתם של הפינים כשארדואן טען כי שבהלסינקי תומכים בכורדים, שנמצאים בחזית מול הממשל באנקרה ומכונים על ידי ארדואן כ"טרוריסטים". שבדיה הגישה יחד עם פינלנד בקשה להצטרף לברית, אך טורקיה עדיין מעכבת זאת בגין תלונות דומות כנגד תמיכתם בכורדים. מזכ"ל נאט"ו אמר כי "אנחנו נרים את הדגל הפיני בפעם הראשונה כאן במטה נאט"ו. זה יהיה יום נהדר לביטחון פינלנד, לביטחון הנורדי ולנאט"ו כולה. גם שוודיה תהיה בטוחה יותר כתוצאה מהצטרפות אלינו".