שמונה חודשים אחרי שירש את אמו, המלכה אליזבת השנייה, הוכתר היום (שבת) המלך צ'ארלס השלישי כמלך בריטניה. כעת, כשהוא רשמית מחזיק בתואר המלך במדינה, נשאר רק לבחון: מה דעתו על ישראל? ומהו יחסו למזרח התיכון?

"אלוהים ישמור על המלך": צ'ארלס השלישי הוכתר רשמית למלך בריטניה

סימפטיה לעם הפלסטיני

בנסיעתו הרשמית הראשונה לגדה המערבית הכבושה בינואר 2020, הביע צ'ארלס את שברון ליבו על כך שהוא היה עד ל"סבל ולמצוקה שספגה האוכלוסייה הפלסטינית תחת הכיבוש הישראלי".

במהלך נאומו מבית לחם אמר צ'רלס: "זוהי המשאלה היקרה ביותר שהעתיד יביא חופש, צדק ושוויון לכל הפלסטינים, ויאפשר לכם לשגשג". לאחר מכן, בערוץ "Sky News" נאמר כי הנאום מהווה את "מפגן התמיכה הגדול ביותר שחבר ממשפחת המלוכה הביע אי פעם בפלסטינים".

המלך צ'ארלס  (צילום: רויטרס)
המלך צ'ארלס (צילום: רויטרס)

על פי רוברט ג'ובסון, מחבר הספר "ועדת השבעים", המלך צ'ארלס מאמין כי הסכסוך הישראלי-פלסטיני הוא "הסיבה הבסיסית לעוינות ולכל 'הרעל הכלוא' ברחבי העולם האסלאמי".

יצא נגד האנטישמיות

כיורש עצר, היה צ'ארלס פטרונם של המוזיאון היהודי בלונדון, קרן יום השואה, ארגון הסעד היהודי, ותנועת הנוער בריגדת הבנים והבנות היהודיים. לאחר ביקורו בקרקוב שבפולין וחשיפתו לקשיי התושבים היהודיים במקום, תרם להקמת מרכז הקהילה היהודית. לאורך השנים גם יצא נגד האנטישמיות וביקר בבתי כנסת רבים בבריטניה.

עם כניסתו לתפקיד המלך, נפגש צ'ארלס בספטמבר 2022 עם מנהיגים דתיים בממלכה, בהם הרב הראשי אפרים מירוויס. מתוך התחשבות בשעת כניסת השבת, הפגישה הוקדמה כדי לאפשר לרב היהודי להשתתף בה.

המלך צ'ארלס השלישי (צילום: רויטרס)
המלך צ'ארלס השלישי (צילום: רויטרס)

בניגוד לאמו, אליזבת, צ'ארלס ביקר בישראל שלוש פעמים. בפעם הראשונה בהלוויית יצחק רבין ב־1995, בפעם השנייה בהלוויית שמעון פרס ב־2016 וביקורו האחרון נערך בינואר 2020 במסגרת האירועים לציון 75 שנה לשחרור מחנה ההשמדה אושוויץ־בירקנאו. בביקורו האחרון הגיע גם לבית לחם. באותו ביקור הגיע צ'ארלס לקברה של סבתו הנסיכה אליס מבאטנברג, שהצילה יהודים בזמן השואה ביוון. קברה נמצא בהר הזיתים בירושלים, לשם הועלו עצמותיה כמה שנים לאחר מותה.