טורקיה ממשיכה להתכונן לבחירות לנשיאות שצפויות להתקיים ב-14 במאי, והקרב בין הנשיא המכהן, רג'פ טאיפ ארדואן, ליריבו מנהיג האופוזיציה, כמאל קיליצ'דראולו, ממשיך להתחמם. בתוך כך, הסקרים האחרונים שנערכו במדינה מנבאים תוצאות דרמטיות - האם אנו עדים לסוף עידן ארדואן?

השבוע נערכו במדינה כ-20 סקרים, שנערכו על ידי 17 מכוני מחקר ודעת קהל שונים, שהציגו תמונת מצב מדאיגה עבור מפלגת הצדק והפיתוח של ארודאן, והמחנה השמרני במדינה. עם זאת, מי שיוצא כשידו על העליונה, הוא כמאל קיליצ'דראולו, מנהיג מפלגת העם הרפובליקנית, ומי שעומד בראש האופוזיציה מאז שנת 2010. שני המתמודדים האחרים, מוהרם אינצ'ה וסינאן אואן, נמצאים הרחק מאחור.

כך למשל, בסקר שערך מכון SER-AR, מוביל קיליצ'דראולו עם 52.7% לעומת ארדואן, שקיבל בסקר זה רק 44.3%. בסקר של מכון ORC למחקר, מוביל קיליצ'דראולו עם 48%, וארדואן מאחוריו עם 44.6%, בסקר של מכון TEAM, שוב מוביל מנהיג האופוזיציה עם 47.4% לעומת ארדואן, שמקבל בסקר זה 44.4% בלבד. במקביל, גם בסקר של מכון המחקר Artibir, מוביל קיליצ'דראולו עם 49.4%, לעומת ארדואן שקיבל 43.7%. מבין כל הסקרים, ארדואן מוביל על פני יריבו, בסקר אחד בלבד, שנערך על ידי מכון המחקר Optimar, שם קיבל הנשיא המכהן 48.6%, לעומת מנהיג האופוזיציה שקיבל 44.1% בלבד.

בחישוב הממוצע של 17 הסקרים שנערכו, מנהיג האופוזיציה מוביל בפער עצום על פני הנשיא המכהן, עם 53.5%, כשארדואן הרחק מאחור עם 39.7% בלבד. יש לציין, כי לפי כל הסקרים שנערכו במדינה, בראש סדר העדיפויות של האזרח הטורקי, עומד המצב הכלכלי והנשק שנגרם בעקבות רעידת האדמה הקטלנית שאירעה בחודש פברואר האחרון. עוד לפני האסון שאירע בחודש פברואר האחרון, נאבקה טורקיה בעליית מחירים ומשבר עצום במטבע הלאומי, ורמת אינפלציה גבוהה. הבעיות הכלכליות השפיעו על כוח הקנייה של הציבור, ואנליסטים פוליטיים אף ציינו כי "זה גרם לשחיקה בפופולריות של ארדואן".

טורקיה: עצרת תמיכה במועמד האופוזיציה (צילום: gettyimages)
טורקיה: עצרת תמיכה במועמד האופוזיציה (צילום: gettyimages)

עוד הוסיפו האנליסטים, כי הבוחרים יצביעו על סמך מי לדעתם מסוגל לנהל את הכלכלה לאחר רעידת האדמה, כמו גם מי יכול להגן על המדינה מפני אסונות עתידיים. לטענתם, הפופולריות של ארדואן לא קיבלה את ההשפעה הפוליטית הצפויה לאחר האסון.