שר החוץ של סין, צ'ין גאנג, נפגש בסוף השבוע האחרון עם פקידים מהטליבאן, ארגון הטרור הסוני ששולט באפגניסטן ונציגים פקיסטניים, על מנת להרחיב את יוזמת "החגורה והדרך". זאת, במסגרת התוכנית השאפתנית של בייג'ינג, להקים רשת של מסילות וכבישים, שתחבר את המדינה לאפריקה ואירופה. ממשלת הטליבאן הביעה את הסכמתה לקחת חלק בפרויקט, ששוויו נאמד בכ-60 מיליארד דולר.

בהצהרה המשותפת הסכימו הצדדים להמשיך בסיוע ההומניטרי והכלכלי שלהם לאפגניסטן, ולשפר את שיתוף הפעולה במדינה, באמצעות הפרויקט השאפתני. פקידים סינים ופקיסטניים דנו כבר בעבר בהרחבת הפרויקט, שעליו מדובר כבר למעלה מעשור, ונבנה תחת יוזמתו של הנשיא הסיני. אמיר חאן מוטאקי, שר החוץ בממשלת הטליבאן, הגיע לאיסלמבאד, שם נערכה הפגישה, ואמר כי סין תגביר את ההשקעות במדינה, בכמעט טריליון דולר. החוזה הראשון בין הצדדים נחתם בחודש ינואר האחרון.

המפגש הסיני-פקיסטני באיסלמאבד (צילום: STR/AFP via Getty Images)
המפגש הסיני-פקיסטני באיסלמאבד (צילום: STR/AFP via Getty Images)

הטליבאן (צילום: gettyimages)
הטליבאן (צילום: gettyimages)

כמו כן, השרים הסינים והפקיסטניים, הדגישו את הצורך להפשיר את הנכסים הפיננסיים של אפגניסטן שהוקפאו לאחר שהשתלטו על המדינה, ונאמדים בכ-9 מיליארד דולר ומוחזקים מעבר לים. זאת, מחשש כי הכספים ישמשו לפעילות טרור. האמריקאים תחת ממשל ביידן הסכימו כבר לשחרר כמחצית מהסכום כדי לחזק את הכלכלה המקומית, אך הצעד בוטל לאחר המגבלות שהטיל הטליבאן על הנשים באפגניסטן

גורם פקיסטני מסר לעיתון הבריטי "פייננשל טיימס" כי "הרעיון הוא להשקיע בכלכל האפגנית, וכך לקשר אותה לסין ופקיסטן". זאת, לאחר שגורמים בכירים בממשל הסיני ובפקיסטן, כבר הדגישו לא מעט פעמים, כי הקשר עם הטאליבן חיוני לביטחונן.