בחירות לנשיאות ארה"ב: הנשיא ג'ו ביידן הכריז רק לאחרונה כי יתמודד שוב בבחירות לנשיאות, והוא כבר צפוי לעמוד בפני אתגרים משמעותיים. על פי סקר חדש שנעשה על ידי ABC News והוושינגטון פוסט, אחוז האמריקאים שמרוצים מכהונתו נמצא בשפל חדש, כאשר חלק גדול מהציבור אף מפקפק בבריאותו הנפשית, כשמולו צפוי לעמוד הנשיא לשעבר, דונלד טראמפ.

ביידן הכריז לפני כשבועיים כי ירוץ לבחירות לנשיאות, כשבסרטון שפרסם, מדגיש את אירועי הקפיטול ב-6 בינואר 2021, ולאחר מכן מתייחס לפסק דין רו נגד וייד, כשהוא אומר את המילה "חופש", ומצביע על כך שזה היה המפתח לקדנציה הראשונה שלו בבית הלבן. סגנית הנשיא, קמלה האריס, מופיעה באופן בולט בסרטון, כשהיא מזהירה מפני תומכיו הקיצוניים של טראמפ.

בתוך כך, אחוז התמיכה בנשיא הדמוקרטי ממשיך לצנוח, כשבמקביל, החל דיון נרחב בארה"ב סביב גילו של הנשיא בן ה-80. רבים רואים בכך גורם משמעותי שיכול להכריע את הבחירות הקרובות ב-2024. כך למשל, בשנת 2020, כ-43% מהאמריקאים חשבו כי ביידן אינו מתאים לכהן כנשיא מפאת גילו, בשנה שעברה הנתון זינק ועמד על 54%, ובסקר הנוכחי, נרשמה קפיצה נוספת, כש-63% מהאמריקאים השיבו כי הוא מבוגר מדי כדי לכהן כנשיא.

במקביל, טראמפ, המועמד המוביל מטעם המפלגה הרפובליקנית לכהן כנשיא, כבר בן 76. על פי הסקר, 64% מהציבור האמריקאי חושב כי טראמפ כשיר לכהן כנשיא מבחינה בריאותית, לעומת 33% בלבד שהשיבו כך על ביידן. מבחינה מנטלית, 54% השיבו כי טראמפ כשיר, לעומת 32% בלבד שהשיבו כך על ביידן. עם זאת, שניהם לא נתפסים כדמויות אמינות במיוחד על ידי הציבור האמריקאי, כש-41% בלבד השיבו כי הם רואים בנשיא המכהן כדמות אמינה, לעומת 33% בלבד שהשיבו כך על הנשיא לשעבר.

דה סנטיס בכנס הג'רוזלם פוסט בירושלים (צילום: מרק ישראל סלם)
דה סנטיס בכנס הג'רוזלם פוסט בירושלים (צילום: מרק ישראל סלם)

תמרור אזהרה נוסף עבור ביידן, הוא אחוז התמיכה בו לעומת יריביו הפוטנציאליים. הסקר בחן את אחוז התמיכה בנשיא המכהן, מול טראמפ ומול מושל פלורידה, רון דה-סנטיס, למרות שלא הכריז עדיין באופן רשמי על ריצה לנשיאות. על פי הסקר, במידה וביידן יתמודד מול טראמפ, 38% השיבו כי יצביעו לו, לעומת 45% שהשיבו כי יצביעו לטראמפ. אם דה-סנטיס יהיה המועמד הרפובליקני, 42% השיבו כי יצביעו לו בוודאות, לעומת 37% שהשיבו כי יצביעו לנשיא המכהן באופן ודאי. 

כזכור, בסקר של רשת NBC News שנערך לאחרונה, הראה כי רוב הציבור האמריקאי כלל לא מעוניין שביידן וטראמפ יתמודדו בבחירות לנשיאות ב-2024. על פי הסקר, 70% מכלל הציבור ו-51% מהדמוקרטים, מאמינים שביידן בן ה-80 לא צריך לרוץ לכהונה שנייה, כשהטענה העיקרית היא גילו המופלג. אחד המשתתפים בסקר, מצביע המפלגה הדמוקרטית, השיב כי "הנשיא צריך לשקף את קבוצת הגיל במדינה, שניהם צריכים לפרוש, זה תורו של מישהו אחר". באשר לטראמפ, 60% מהאמריקאים, כולל שליש מהרפובליקנים, מאמינים שהנשיא לשעבר לא צריך להתמודד שוב ב-2024.