הרשתות הערביות סוערות: כלי תקשורת ערבים דיווחו היום (שני) כי ירדן ביצעה תקיפה בסוריה במהלכה חוסל מבריח הסמים המפורסם ביותר בדרום סוריה. לפי הדיווחים היעד שהותקף הוא מפעל לייצור סמים ממערב לדרעא המפוקח על ידי מיליציות בגיבוי חיזבאללה הלבנוני, ומשמש כאתר אחסון זמני ומנחת שיגור לפעולות הברחה.

ירדן לא לקחה אחריות על התקיפה ולא הגיבה רשמית לדברים, אך מקורות יודעי דבר דיווחו כי התקיפה האווירית בוצעה על ידי חיל האוויר הירדני, והובילה ל"הרג מרעי אל-ראת'ן" בכפר אל-שעב באזור דרעא בגבול עם ירדן, לפי מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם. אל-רמאת'ן נחשב "אחד מסוחרי הסמים הבולטים באזור ומי שאחראי על הברחתו לירדן", ציינו במרכז המעקב הסורי.

גם התקשורת הירדנית עסקה בהפצצה: אתרי חדשות ירדנים ופלטפורמות מדיה חברתית הפיצו הקלטת וידיאו שעוקבת אחר קולות מטוסי הקרב שטסו בשמי העיר רמתה שבצפון ירדן עם עלות השחר היום ולאחר מכן נשמעו קולות של פיצוצים עזים. תושבי אזורי הגבול צפון ירדן דיווחו כי שמעו קולות של מטוסי קרב ופיצוצים חזקים מהצד הסורי שנמשכו 10 דקות והרעידו את האזור בשעות הבוקר המוקדמות.

זירת התקיפה ה''ירדנית'' בסוריה (צילום: רשתות ערביות)
זירת התקיפה ה''ירדנית'' בסוריה (צילום: רשתות ערביות)

לפי הדיווח הסורי לא ידוע אם התקיפה בוצעה על ידי כוחות ירדנים או על ידי גורם אחר, אך המתקפה עולה בקנה אחד עם המאמצים של הרשויות הירדניות לחסל סוחרי סמים באזור זה, בתיאום עם המשטר הסורי, במיוחד מאז הודיעו השלטונות הירדניים על כוונתם להתמודד עם הברחת סמים לירדן.

כזכור, שר החוץ הירדני, איימן ספדי, פרסם הודעה על מבצע צבאי צפוי בשטח סוריה, אלא אם כן תסתיים הברחת הסמים לירדן. השר הירדני הצהיר כי ירדן נאבקת במצב הטראגי בסוריה, וכי עמאן מוכנה להתמודד עם כל מה שמאיים על ביטחון המדינה.

הרשויות הירדניות התלוננו על התופעה ההולכת וגוברת של הברחת כמויות גדולות של קפטגונים על ידי ברוני מלחמה וסמים, בעוד המשטר הסורי ושלוחותיו מואשמים במעורבות בפעולות מסוג זה בהשתתפות האיראנים.

התקיפה הנדירה מסוגה בתוך סוריה מגיעה לאחר הצהרה שפורסמה בתחילת החודש בעמאן בעקבות פגישה שכללה את שרי החוץ של ירדן, סוריה, עיראק, מצרים וסעודיה, שקבעה לקדם את "חיזוק שיתוף הפעולה בין דמשק למדינות ומדינות שכנות בסוגיית הסחר בסמים והברחות מעבר לגבול הסורי".

הפגישה כאמור אישרה גם את שיתוף הפעולה של ממשלת סוריה עם ירדן ועיראק בהקמת שתי קבוצות עבודה פוליטיות/ביטחוניות נפרדות בתוך חודש, לזיהוי מקורות ייצור והברחת הסמים, והצדדים המארגנים, מנהלים ומבצעים הברחות. פעולות מעבר לגבולות עם ירדן ועיראק, ולנקוט בצעדים הדרושים להפסקת פעולות ההברחה.