הבית הלבן מתכונן להליך משפטי בעקבות החלטה צפויה של התובעים הפדרליים להאשים את בנו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, האנטר, בפשעי מס ובשקרים לגבי השימוש שלו בסמים בזמן שרכש אקדח. זאת, לפי חקירה ממושכת.

לאות החקירה שמתקרבת לסיום, עורכי דינו של האנטר קיימו בחודש שעבר פגישה עם דיוויד וייס, התובע הפדרלי הבכיר בדלאוור, במחלקת המשפטים בוושינגטון, כך דיווח העיתון האמריקאי הוושינגטון פוסט. דיווח נוסף של ה-CNN ציין כי עורך דינו הוותיק של האנטר, כריס קלארק, היה בין הנכנסים למטה המחלקה.

הרפובליקנים בארה"ב בטוחים כי תיק פלילי מתוקשר נגד האנטר, בן ה-53, יסב נזק פוליטי רב לנשיא ארה"ב, שהכריז בשבוע שעבר על הצעתו להיבחר מחדש ב-2024.

ג'ו ביידן  (צילום: רויטרס)
ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)

ברקע הביקורות הקשות על עבירותיו של האנטר לכאורה בקמפיין של 2020, נראה כי הן לא מפריעות לבן ה-53 להיראות בפומבי יותר ויותר לצד אביו, שאף לאחרונה הופיע עמו בארוחת ערב ממלכתית לכבוד נשיא צרפת עמנואל מקרון, בטקס הצטיינות מרכז קנדי ובטיול לרפובליקה של אירלנד.

המסים של האנטר ועסקאות החוץ שנעשו על ידיו נחקרים על ידי חבר מושבעים פדרלי בדלאוור מאז 2018. חברותו במועצת המנהלים של חברת אנרגיה אוקראינית ומאמציו לערוך עסקאות בסין עוררו שאלות רבות בקרב הרפובליקנים. כשה-FBI ביקש לראיין אותו בשנת 2020, האנטר נאלץ להכיר בפומבי שהוא כי הוא נמצא תחת בדיקות, והצהיר: "אני לוקח את הנושא הזה ברצינות רבה אבל אני בטוח שסקירה מקצועית ואובייקטיבית של העניינים האלה תוכיח שטיפלתי בעניינים שלי כחוק ובדרך הולמת".

לפי ה"וושינגטון פוסט", האנטר מילא טופס פדרלי בו ענה לכאורה "לא" לשאלה האם הוא "משתמש לא חוקי של, או מכור, למריחואנה או כל סם מדכא, ממריץ או כל סם אחר". עם זאת, בנו של הנשיא הודה במאבקו הארוך בהתמכרות לסמים, ובזיכרונותיו "בדברים יפים" משנת 2021, נזכר כי ב-2018 עישן סם מסוג קראק, לדבריו, "כל 15 דקות".

אם התובעים יסכימו כי ראיות עשויות להוביל להרשעה במשפט, הן יהוו "מתנה פוליטית" לרפובליקנים, שמאמציהם לצייר את משפחת ביידן כמושחתת לא הצליחו להשיג אחיזה רבה מעבר לתקשורת הימנית. הקריירה החדשה של האנטר כצייר העלתה בעבר שאלות אתיות וכעת הצרות המשפטיות והפיננסיות שלו ממשיכות להצטבר, מה שמציב סיכונים פוליטיים למסע הבחירות מחדש של אביו.