מלחמת רוסיה-אוקראינה: ראש עיריית מליטופול, הממוקמת במחוז זפוריז'יה באוקראינה, שוחח עם עם כלי תקשורת אוקראינים וטען כי "חיילים רוסים התחפשו לאזרחים על מנת להימלט מהמחוז". לדבריו של איבן פדורוב, "תושבים דיווחו לנו כי ראו אנשי צבא רוסים פושטים את המדים ומחליפים לבגדים אזרחים כדי לברוח מהשטח".

הדיווח מגיע לאחר שביום שישי אחרון, הודיע יבגני בליצקי, המושל של מחוז זפוריז'יה, שחלקה נכבש על ידי מוסקבה, כי הורה על פינוי אזרחים מ-18 יישובים שונים. יממה לאחר מכן, ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) הזהיר כי המצב בסמוך לתחנת הכוח הגרעינית, הוא "בלתי צפוי ועלול להיות מסוכן", זאת, על רקע הדיווחים כי הקרבות באזור התגברו. 

תחנת הכוח הגרעינית זפוריז'יה (צילום:  REUTERS/Alexander Ermochenko)
תחנת הכוח הגרעינית זפוריז'יה (צילום: REUTERS/Alexander Ermochenko)

פדורוב אמר עוד כי "יש כמה אנשי צבא רוסים שמנצלים את פינוי האזרחים ומנסים להימלט מהשטח. לכן, התושבים שלנו מדווחים על מקרים תכופים שבהם אנשי צבא רוסי פושטים את מדיהם. אחת המטרות היא לברוח המשטח שנכבש באופן זמני". פדורוב ציין כי "הרוסים החלו לבצע סינון, כעת הם בודקים את כל האנשים שנמלטים ברכבים, ומנסים למנוע מאנשי צבא רוסים לברוח. הם מבינים שהכוחות האוקראינים מתקרבים, כך שנותר זמן מועט כדי לברוח".

כאמור, הדיווח מגיע על רקע החשש הרוסי מפני מתקפת הנגד האוקראינית שעלולה להתרחש ממש בקרוב. סגן ראש ממשלת רוסיה לשעבר ומי שכיהן כמנכ"ל תאגיד החלל רוסקוסמוס, דמיטרי רוגוזין, פרסם סרטון בערוץ טלגרם התומך בקרמלין, וטען כי האפשרות היחידה של הנשיא, ולדימיר פוטין, לנצח את אוקראינה היא באמצעות שימוש בנשק גרעיני. לדבריו, "זו הדרך היחידה של הצבא הרוסי להביס את אוקראינה במתקפת הנגד הצפויה".

רוגוזין ששימש גם כיו"ר מפלגת "מולדת" השמרנית, הדגיש למרבה ההפתעה, כי לאוקראינה יתרון על הצבא הרוסי מבחינת יכולות הצבא וכמות הנשק. לדבריו, "בהתאם לדוקטרינה שלנו, הזכות שלנו היא להשתמש בנשק גרעיני, כי בדיוק לשם כך, הנשק הזה קיים. אז השיטה הטובה ביותר להתמודד עם מתקפת הנגד הצפויה היא השימוש בנשק זה. כמובן שההשלכות ברורות, אבל אני חושב שנכון לעכשיו, אין אפשרות אחרת".