שר ההגנה האיראני, מוחמד רזא אשטיאני, נפגש היום (שני) עם עמיתו הסורי, עלי מוחמד עבאס, והצהיר כי "הרפובליקה האסלאמית של איראן מוכנה לשתף פעולה עם דמשק בהקמת מפעלים צבאיים וייצור של מערכת הגנה אסטרטגיות לחיזוק הביטחון של העם הסורי". השר האיראני, שביקר בסוריה בשבוע שעבר יחד עם הנשיא, איברהים ראיסי, פועל לקידום שיתוף הפעולה עם דמשק בתעשיות הביטחוניות.

אשיאני הדגיש כי "איראן השיגה עצמאות בתחומי הגנה שונים, כולל בקרקע, בים, באוויר ובחלל, כמו גם בלוחמה האלקטרונית, למרות ההשפעות של הסנקציות מצד מדינות המערב". לדבריו, "טהרן מוכנה לסייע לסוריה לחזק את יכולות ההגנה, שכן הצבא האיראני עומד לצד הצבא הסורי נגד החמושים באזור בגיבוי מדינות זרות". במקביל, שר ההגנה הסורי בירך את איראן וטען כי "טהרן תומכת בסוריה במאבק בטרור ובהחזרת היציבות והביטחון למדינה".

תקיפה בסוריה (צילום: SANA/Handout via REUTERS)
תקיפה בסוריה (צילום: SANA/Handout via REUTERS)

מוקדם יותר היום, חשפו גורמי מודיעין וצבא ישראלים ואמריקאים כי איראן מאפשרת להתקפות על חיילי ארה"ב בסוריה לצאת לפועל, זאת באמצעות משלוחי נשק שהועברו באמצעות המשלוח ההומניטרי שהגיע לאזור לאחר רעידת האדמה הקטלנית שאירעה לפני מספר חודשים. פקיד הגנה אמריקאי שדיבר בעילום שם סירב להתייחס לאותנטיות של המסמך אך אמר שהפעילות שהוא מתאר עולה בקנה אחד עם מאמצים שנעשו בעבר ע"י משמרות המהפכה "להשתמש בסיוע הומניטרי הנכנס לעיראק ולסוריה. כדרך להשיג חומרים לקבוצות המזוהות עימן".

על פי הערכת המודיעין האמריקני שדלפה, הברחות איראן לאזור כוללות בין היתר נשק קל, תחמושת ומזל"טים. אחד המסמכים מציג את הברחות הנשק באמצעות שיירות רכב מעיראק, שתואמו עם מספר קבוצות טרור המשתפות פעולה עם איראן.