מצרים ואיראן קיימו שני סבבי שיחות בדרג נמוך בעיראק, בחודשים מרץ ואפריל, על מנת לדון בשיפור היחסים ביניהן, כך דיווחו גורמים בקהיר ובבגדאד לאתר The National. על פי הדיווח, סבב דיונים נוסף החל בסוף השבוע האחרון, אך גורם המעורה בפרטים ציין כי לא ברור האם נרשמה התקדמות עד כה.

השיחות נגעו בהפחתת המתיחות בין המדינות, במקומות שבהם יש לאיראן השפעה משמעותית, כמו תימן, לבנון וסוריה. זאת, כשטהרן נותנת תמיכה לקבוצות טרור במדינות אלו, כמו החות'ים בתימן, חיזבאללה בלבנון ומיליציות פרו-שיעיות בסוריה. במקביל, הצדדים בוחנים את האפשרות לקיים פגישה בין נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי, לנשיא איראן, איברהים ראיסי

עבד אל פתאח א-סיסי (צילום: רויטרס)
עבד אל פתאח א-סיסי (צילום: רויטרס)

בתוך כך, דיפלומט עיראקי מסר לאתר, כי "שני הצדדים בירכו על המאמצים של עיראק לתווך". דובר משרד החוץ האיראני, נאסר כנעני, הדגיש בחודש שעבר כי "מצרים היא מדינה חשובה באזור, ומה שהאזור צריך הוא סינגריה בין איראן למצרים, ואנו מאמינים כי צריך לנקוט צעדים חדשים לשיפור היחסים".

היחסים בין המדינות ידעו עליות ומורדות, כשלאחרונה היחסים הפכו למתוחים כשקהיר הודיעה כי היא לא רואה בעין יפה את ההתערבות האיראנית בענייני הפנים של עיראק, סוריה, לבנון ותימן. בהתייחסות למדיניות של טהרן באזור, רמז א-סיסי על נכונותה של קהיר לבוא לעזרת בעלות בריתה במפרץ, אם יעמדו בפני איום חיצוני. בניגוד לסעודיה שסגרה את השגרירות בטהרן ב-2016, מצרים שמרה על ייצוג דיפלומטי באיראן מאז המהפכה האסלאמית ב-1979. עם זאת, קהיר הותירה במדינה דרג זוטר בלבד, לעומת טהרן, שהותירה במצרים שגרירות בדרג בכיר.

נשיא איראן ראיסי בפגישה עם הפלגים הפלסיטינים בסוריה (צילום: Iran's Presidency/WANA (West Asia News Agency)/Handout via REUTERS)
נשיא איראן ראיסי בפגישה עם הפלגים הפלסיטינים בסוריה (צילום: Iran's Presidency/WANA (West Asia News Agency)/Handout via REUTERS)

הדיווח על המגעים בין המדינות מגיע לאחר התפתחויות דיפלומטיות דרמטיות באזור, ובראשן חידוש היחסים הדיפלומטיים בין איראן לסעודיה. כמו כן, בשבוע שעבר, ביקר הנשיא האיראני בדמשק ואף נפגש עם בשאר אסד. זו הפעם הראשונה מאז 2010, שנשיא איראני עורך ביקור דיפלומטי בסוריה. במהלך הביקור, נפגש ראיסי עם הפלגים הפלסטינים במדינה, והצהיר כי "פלסטין הייתה איתנה בהתנגדותה נגד המשטר הציוני, וההתנגדות היא הדרך היחידה להתעמת עימה". 

בחודש שעבר אף התקיימה שיחה בין שרי החוץ של איראן וירדן כשהצדדים סיכמו להיפגש "בהקדם האפשרי" על מנת לדון ביחסים שבין שתי המדינות. ממשרד החוץ האיראני נמסר כי "שר החוץ חוסיין אמיר עבדולהיאן אישר במהלך שיחת טלפון עם מקבילו הירדני, את נכונותה של טהרן לפתח את מערכת היחסים ושיתוף הפעולה בין השתיים. מטעם הצדדים אף נמסר כי הם ״ימשיכו בהתקשרות על מנת להגיע להבנות המבוססות על קשרים עתידיים לביסוס שיתוף פעולה, ולתרומה לחיזוק הביטחון״.