כחודשיים לאחר פיזור הפרלמנט בתאילנד, מחר צפוים להיפתח הקלפיות. בלב הבחירות השנה עומד מאבק של הדור הצעיר המכונה "הדור האבוד" שדורש שינויים נרחבים במדינה, כולל ביטול האחיזה הצבאית במנופי הכוח ואפילו רפורמה מלכותית. 

שתי המפלגות Pheu Thai ו-Move Forward מובילות את הסקרים, כששתיהן פועלות לסילוק הצבא מהפוליטיקה. "זה מרעיד את אדמה בתאילנד שכן המלוכה היא נושא טאבו", אמר תיטינן פונגסודהיראק, חוקר פוליטי מאוניברסיטת צ'וללונגקורן. "לכן הבחירות הללו אינן דומות לבחירות אחרות. זו הסיבה שהבחירות הללו הן החשובות ביותר".

שני סקרי דעת קהל נפרדים שפורסמו בשבוע שעבר הציבו את מנהיגת "Move Forward", פיטה לימג'רואנרט בן ה-42, כמועמד המוביל  לראשות הממשלה, כך לפי רויטרס. מה שמרמז כי מצע הרפורמה של המפלגה פונה לא רק לתאילנדים צעירים אלא לחברה רחבה יותר. 

לפני שלוש שנים, המחאות של הצעירים סחפו את האומה הדרום מזרחית של אסיה בדרישה לרפורמות דמוקרטיות וצבאיות, לשינוי חוקתי וריסון סמכויות המלוכה. ההפגנות הללו הסתיימו בדיכוי משטרתי ובמאות מעצרים. חלק מאותם מפגינים מתמודדים כעת בבחירות ונשבעים לבצע שינוי מבפנים.

פיטה לימג'רואנרט (צילום: REUTERS/Athit Perawongmetha)
פיטה לימג'רואנרט (צילום: REUTERS/Athit Perawongmetha)

צ'ונטיצ'ה ג'נגרו הייתה חלק בולט בהפגנות וכעת הוא מתמודד על מקום בפרלמנט עם מפלגת "Move Forward". "אנחנו מרגישים שאנחנו הדור האבוד. חיינו תחת ממשלה אוטוריטרית במהלך השנים", אמרה ל-CNN. "נאמר לנו שוב ושוב שאנחנו צריכים לעבוד קשה יותר, אבל אנחנו פשוט לא יכולים לראות את העתיד שלנו במדינה הזו... עדיין קשה לקנות בית משלנו או אפילו מכונית".

צ'ונטיצ'ה יצאה בקמפיין לקידום מדיניות מפלגתו, הכולל צמצום תקציב הצבא וגודלו, ביטול השירות הצבאי, פיטורי סנטורים שמונו על ידי הצבא ולנסח חוקה חדשה ש"משרתת את העם". "אנחנו לא יכולים לפתור את הבעיות הכלכליות שלנו אם אין לנו פוליטיקה טובה ויציבה", אמרה. "אחרי שתהיה לנו פוליטיקה טובה, נוכל לקבל מדינת רווחה טובה לעם. במיוחד כאשר אנו מתמודדים עם אתגרים כלכליים וסביבתיים, מגיפה ושינויי אקלים".

צ'ונטיצ'ה ג'נגרו (צילום: REUTERS/Athit Perawongmetha)
צ'ונטיצ'ה ג'נגרו (צילום: REUTERS/Athit Perawongmetha)

לפני ההפגנות של 2020 זה היה מאוד חריג לשמוע את התאילנדים מדברים בגלוי על המלוכה. כעת, צ'ונטיצ'ה אמרה שאנשים דנים ברפורמה של המלוכה ובהרחבת כוחו של המלך. "זו כבר הצלחה עבורנו, כבר הפכנו נושא טאבו לדיון ציבורי. פעם זה היה נושא שאסור לדון בו, עכשיו כולם מדברים על זה", טענה. צ'ונטיצ'ה עומדת בפני עשרות אישומים משפטיים הקשורים לפעילותה, כולל ארבעה אישומים של המרדה בגין תפקידה בתנועת המחאה בין 2020 ל-2022.

מפלגת Pheu Thai רוצה גם להדיח את הצבא מהשלטון, לתקן את החוקה ולבטל את השירות הצבאי - אבל המפלגה הבהירה שהיא לא תיגע בסעיף 112 - חוק הכבוד הנוקשה של תאילנד המפליל ביקורת על המלוכה. פנטוגטן שינוואה בת ה-36, יו"ר המפלגה, היא אחת משלושת המועמדים לראשות הממשלה.  המצע של המפלגה כולל אג'נדה של רפורמה לאומית קיצונית שמאיימת לזעזע את הממסד השמרני בתאילנד. היא מתחייבת לבצע רפורמות מבניות עמוקות לאופן שבו תאילנד מתנהלת: שינויים בצבא, בכלכלה, ביזור הכוח ואפילו רפורמות במונרכיה.

פטונגטארן, היא בתו הצעירה של ראש הממשלה לשעבר טקסין שנשבע לחזור לתאילנד מהגלות, למרות שהוא עומד בפני עונש מאסר אפשרי. המשפחה הייתה הכוח העיקרי בפוליטיקה התאילנדית במשך יותר משני עשורים.

פנטוגטן שינוואה (צילום: REUTERS/Jorge Silva)
פנטוגטן שינוואה (צילום: REUTERS/Jorge Silva)

מועמד נוסף מטעם המפלגה הוא סרתה תאוויסין שהצהיר כי הוא מעוניין להתמקד בתיקון אי השוויון בהכנסות בתאילנד, לקדם זכויות להט"ב כולל נישואים חד מיניים "ולהחזיר את תאילנד לבמה העולמית". "אני רוצה להיות ראש ממשלה שיכול לעשות את ההבדל", אמר סרת'ה ל-CNN. "אנחנו באמת צריכים להגביר את הפעילויות הזרות. אנחנו צריכים לצאת ולדבר עם העולם. אנחנו צריכים למכור את תאילנד. מהם היתרונות של השקעה בתאילנד? מה יש לנו להציע לעולם?"

מפלגות רבות מציעות מדיניות רווחה פופוליסטית כדי למשוך מצביעים, אבל Pheu Thai התחייבה לתת 10,000 באט (כ-300 דולר) בארנק דיגיטלי לכל תאילנדי מעל גיל 16, מה שמעורר שאלות מהיכן יגיע הכסף. "תאילנד נמצאת במצב כלכלי גרוע בחמש עד שמונה השנים האחרונות. אנחנו די בתרדמת. אנחנו צריכים מדיניות תמריצים כלכלית גדולה רק כדי להעמיד אותה על הרגליים ולהתחיל להיות שוב חברה כלכלית", אמר סרטה.

"המדיניות של Pheu Thai ו-Move Forward מציגה 'מתקפה חזיתית מלאה' על הממסד השמרני החזק בתאילנד", אמר החוקר הפוליטי טיטינאן פונגסודהיראק.

סרתה תאוויסין (צילום: REUTERS/Athit Perawongmetha)
סרתה תאוויסין (צילום: REUTERS/Athit Perawongmetha)

תאילנד הייתה עדה לתריסר הפיכות מוצלחות מאז 1932, כולל שתיים ב-17 השנים האחרונות. ויש עוד מחסומים להצלחה הפוטנציאלית של התנועה הפרוגרסיבית בבחירות. על פי חוקה שנוסחה על ידי הצבא בעקבות ההפיכה האחרונה, הסנאט בן 250 המושבים מונה על ידי החונטה והוא מסוגל להשפיע מי יהפוך לראש הממשלה הבא. 

מפלגה צריכה רוב של הבתים המשולבים (750 מושבים) כדי לבחור ראש ממשלה. מכיוון שהסנאט עשוי להצביע למועמד פרו-צבאי, המשמעות היא שמפלגות האופוזיציה זקוקות כמעט פי שלושה לקולות בבית התחתון כדי שיוכלו לבחור את המנהיג הבא. ובעוד המפלגות הפרו-דמוקרטיות מובילות בסקרים, מומחים מזהירים שלא לזלזל בהערכת ראש הממשלה המכהן ומנהיג ההפיכה לשעבר, פריות צ'אן-אוצ'ה.

הוא שולט בתאילנד מאז תפס את השלטון מראש הממשלה לשעבר ינגלוק ב-2014. החוקה הבטיחה שהקואליציה של מפלגתו השיגה מספיק מושבים כדי לבחור בו כראש ממשלה ב-2019, למרות שפיאו תאי הייתה המפלגה הגדולה ביותר. "המספרים שלו לא גבוהים אבל הוא ימנף את הסנאט כדי להיות ראש ממשלה ", אמר פונגסודהיראק. "ברגע שהוא יקבל את הגיבוי של הסנאט, הוא יוכל לשכנע מחוקקים אחרים להצטרף למחנה שלו ולמשול עם מיעוט בבית התחתון".