אסטרונומים זיהו את הפיצוץ הקוסמי הגדול ביותר שתועד בחלל אי־פעם, עצום וממושך יותר מכל סופרנובה מוכרת, כאשר ההערכות הן שמדובר בחור שחור שבלע ענן גז.

האירוע הקוסמי, שקיבל את השם AT2021lwx, התרחש במרחק של 8 מיליארד שנות אור מכדור הארץ, כאשר היקום היה בן כ־6 מיליארד שנה, והוא היה בהיר יותר מפי עשרה מכל אירוע של כוכב מתפוצץ (סופרנובה) שתועד עד כה.

ייחודיות נוספת של הפיצוץ היא שהוא נמשך שלוש שנים, וזאת בהשוואה למרבית אירוע הסופרנובה, ששומרים על בהירות למשך חודשים ספורים בלבד. אסטרונומים זיהו את הפיצוץ לראשונה בנובמבר 2020, אולם ניתן לזהות אותו באמצעות טלסקופים גם כיום.

עם זאת, לא מדובר באירוע הבהיר ביותר שתועד אי־פעם. בשנה שעברה הצליחו אסטרונומים לראות התפרצות של קרני גמא בשם GRB 221009A, אולם היא נמשכה דקות ספורות בלבד.

"לפי ההערכה שלנו, זה כדור אש שגדול פי מאה מהגודל של מערכת השמש עם בהירות שגבוהה כמעט פי שניים מזו של השמש שלנו", אמר ד"ר פיליפ וייסמן מאוניברסיטת סאות'המפטון שבאנגליה, שהוביל את צוות המחקר שעקב אחרי האירוע הקוסמי. "בתוך שלוש שנים, האירוע הזה שחרר כמות אנרגייה שגדולה כמעט פי מאה מזו שהשמש תשחרר בכל עשרת מיליארדי השנים של מחזור החיים שלה".

צוות המחקר ניסה לזהות את הגורם לאירוע. לפי התיאוריה של האסטרונומים, חור שחור מסיבי בלע ענן גז עצום, ובשל כך השתחררו גלי הלם ברחבי היקום ונותרו שרידים רותחים של הענן סביב החור השחור.