שובר שוויון? משרד ההגנה הרוסי טען היום (שני) כי הצבא הרוסי הצליח ליירט לראשונה את טיל השיוט ארוך הטווח מסוג 'צל הסערה' (Storm Shadow) שהועבר לאוקראינה על ידי בריטניה לאחרונה.

נשק שובר שוויון? הטיל המתקדם שבריטניה סיפקה לאוקראינה

בריטניה היא המדינה הראשונה שסיפקה לקייב טילי שיוט ארוכי טווח, שיאפשרו לכוחות האוקראינים לפגוע בחיילים רוסים ובמחסני אספקה הרחק מעבר לקווי החזית.

טיל השיוט המתקדם, בעל היכולות החמקניות, פותח בשיתוף פעולה בריטי-צרפתי, ומשוגר בדרך כלל על ידי מטוסי קרב, כאשר הטווח שלו מגיע עד 250 ק"מ. גורם בכיר בצבא ארה"ב ציין בשיחה עם CNN כי "הטיל הוא שינוי כללי המשחק מנקודת המבט של טווח הירי, הוא נותן לקייב יכולת מדהימה שאותה חיפשה מאז תחילת המלחמה". 

קרבות קשים בין אוקראינה ורוסיה בבאחמוט (צילום: רויטרס)

על פי "MBDA Missile Systems", החברה האירופית שמייצרת את הטיל, "הנשק הזה נועד על מנת לפגוע בדיוק בעומק האויב". לטענת החברה, "הטיל מסוגל לפעול ביום ובלילה ובכל מזג אוויר והוא כולל מערכת ניווט מתקדמת כדי להבטיח דיוק מירבי".

דובר הקרמלין, דימיטרי פסקוב, אמר כי החלטת בריטניה לספק את הטילים לאוקראינה הינה "שלילית ביותר". בשיחה עם כתבים הוסיף: "בריטניה מודיעה למעשה שהיא עומדת בראש המדינות שממשיכות להזרים נשק לאוקראינה". 

יש לציין כי זו לא הפעם הראשונה שבה בריטניה מספקת לאוקראינה נשק מתקדם, לאחר שהייתה בעלת הברית הראשונה שהודיעה כי תשלח טנקים מתקדמים מסוג צ'אלנג'ר 2. זאת, לאחר שראש הממשלה הבריטי נאם בוועידת הביטחון במינכן, מוקדם יותר השנה, והצהיר כי "אנחנו חייבים לעזור לאוקראינה להגן על עריה מפני ההפצצות הרוסיות והמל"טים האיראניים".