העיתון הערבי "Arab News" היוצא לאור בלונדון, הוציא מהדורה מיוחדת לציון 75 שנים ל"יום הנכבה" ובו סקר מיוחד שבדק את עמדתם של הפלסטינים במגוון נושאים, הנוגעים בעיקר לסכסוך עם ישראל, כמו פתרון שתי המדינות והסכמי אברהם. כמו כן, בדק הסקר את מידת האמון של הפלסטינים בהנהגה המקומית.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

על פי הסקר, כ-51% השיבו כי הם עדיין מאמינים ברעיון שתי המדינות כפתרון לסכסוך הישראלי-פלסטיני. עם זאת, הרעיון פופולרי יותר בקרב הפלסטינים המבוגרים, שם השיבו 63% שהם תומכים בפתרון, לעומת 42% בלבד בקרב הצעירים בני 18 עד 29. כמו כן, 13% השיבו כי הם תומכים בהקמת מדינה פדרלית אחת, המשותפת לישראל ולפלסטינים, כשבקרב בני 25 עד 34, הנתון עומד על 15%. במקביל, 11% מהנשאלים השיבו כי הם מעדיפים לחיות תחת "הכיבוש" הישראלי ללא קבלת אזרחות.

בנוסף, הסקר בדק גם את מידת האמון בהנהגה הפלסטינית. 63% מהנשאלים השיבו כי הם לא רואים בארגון חמאס או בארגון פתח כמי שמייצג אותם. כמו כן, רק אחד מכל ארבעה עדיין מאמין ביכולתה של ההנהגה הפלסטינית לנהל משא ומתן מוצלח להסדר שלום עם ישראל. האנליסט האמריקאי-פלסטיני, רמזי בארוד, הסביר כי "הפלסטינים איבדו את האמון במנהיגות שלהם לפני שנים, חוסר אמון זה קשור באופן מהותי לשחיתות ברשות, אך גם לכישלון המוחלט של ההנהגה להשיג ניצחון מדיני משמעותי שעלול חדש את האמונה של העם הפלסטיני בתהליך השלום".

ומה דעתו של הרחוב הפלסטיני לגבי ממשלת ישראל הנוכחית? ובכן, על פי הסקר, רוב מוחלט - 86%, השיבו כי הם מטילים ספק בנכונותה של הממשלה הנוכחית בישראל להגיע להסכם שלום. עם זאת, בכל הקשור להסכמי אברהם, הרחוב הפלסטיני מחולק בדעתו, כאשר 62% השיבו כי הם מתנגדים להסכמים. 52% השיבו כי היוזמה המדינית הזו הפכה את ישראל לתוקפנית יותר כלפי הפלסטינים, אך 43% השיבו שההפך הוא הנכון.

בסיום, נשאלו משתתפי הסקר, האם הם תומכים בכך שסין תתווך בין ישראל לפלסטינים על מנת להגיע להסכם שלום. זאת, לאור התיווך המוצלח שהוביל לחידוש היחסים הדיפלומטיים בין איראן לסעודיה. על פי הסקר, רוב מוחלט - 80% השיבו כי הם תומכים בכך, ורואים בבייג'ינג כמתווך פוטנציאלי בין ירושלים לרמאללה.