בכירים בקהילה היהודית בארה״ב, בהם חבר האספה של מדינת ניו יורק וראשי ארגונים יהודיים מותחים ביקורת חריפה על מוזיאון השואה בשיקגו על שימוש פוליטי בשואה: לפני מספר חודשים פרסם המוזיאון נגד הממשל באזרבייג'ן, על כך שהם עומדים לבצע רצח עם בעם הארמני. במכתב ששיגרו להנהלת המוזיאון קובלים הבכירים כי בדבריהם הם מוזילים את השואה וחוטאים לאמת. 

לפני פחות מחודשיים, מוזיאון השואה באילינוי, שיקגו, פרסם מכתב בו הוא העלה טענות קשות כנגד הממשל האזרי, על כך 'שהוא מתכנן לבצע רצח עם במיעוט הארמני במדינה'. 

מתוך אתר המוזיאון (צילום:  אתר אוניברסיטת אילינוי)
מתוך אתר המוזיאון (צילום: אתר אוניברסיטת אילינוי)

בקהילה היהודית האזרית בארה"ב אומרים כי: "מדובר בחוסר הבנה מוחלט של האירוע והתערבות שאינה קשורה. מי שאינו מבין בנושא, טוען, כי מדובר על מצור של פעילים אזרביג'ניים על אזור שנקרא קארבך - אזור השייך רשמית לאזרבייג'ן, אך מאוכלס באוכלסייה של בדלנים ארמנים, מה שגורם למתח רב בין המדינה לבין הבדלנים". 

כאמור, במכתב שפרסם המוזיאון תואר כי במשך כחודשיים חסמה ממשלת אזרבייג'ן את נתיב ההגעה למקום של הבדלנים, והיא ניתקה את החשמל ועצרה כמעט כל תנועה של אנשים וסחורות להיכנס ולבוא. כמו כן נטען, כי ילדים הופרדו מהוריהם, המזון מתקבל בקיצוב, ויש מחסור בתרופות וחפצים חיוניים אחרים. 

במכתב של המוזיאון צוין עוד, כי ממשלת אזרבייג'אן ניתקה את צינור הגז הטבעי לאזור, מה שגרם לאוכלוסייה במקום לקפוא בחורף והמדינה הפרה ברגל גסה זכויות אדם מינימליות. 

"אך למעשה", מדגיש הגורם האזרי, "אין כלל מצור על האוכלוסייה הארמנית של האזור וגם הטענות על כך שהמדינה מרעיבה את האזרחים שם אינן נכונות בלשון המעטה. המכתב של המוזיאון נשא אופי פוליטי תעמולתי חד-צדדי, שאין לה כל קשר להיסטוריה של העם היהודי ולשואה - ולהפך". 

כאמור, המכתב של מוזיאון השואה גרר ביקורת חריפה מצד בכירים מאוד בקהילות היהודיות בארצות הברית וברוסיה, בשל התערבות בוטה ביחסים בין ארמניה לאזרבייג'ן, כביכול בשם השואה. 

בין אלו שמתחו ביקורת על המכתב החד-צדדי של המוזיאון, היו ; חבר האספה של מדינת ניו יורק, אלק ברוק-קרסני; מנהל ענייני רוסיה ואירו-אסיה של הוועד היהודי האמריקאי ד"ר סם קליגר; נשיא מרכז התרבות של יהודי הקווקז בארה"ב יעקב אברמוב; מייסד ויו"ר משותף של אספת התפוצות הבינלאומית ליאוניד בארד, נשיאת עמותת הידידות ברוקלין באקו מרייטה רוזנטל ועורך העיתון הזמנים הבוכריים רפאל נקטרוב. 

אותם בכירים, פנו במכתב משותף וחריג למנכ"ל וליושב ראש הדירקטוריון של המוזיאון, בבקשה ובדרישה, לשקול את עמדתם מחדש לנוכח שיבוש העובדות וגרירת המוסד היהודי לעניינים שלא לו, המכתב יצוין, לא זכה לתגובה כבר מעל לחודש ימים מאז שנשלח לפני יותר מחודש. 

כזכור וכפי שדווח בהרחבה, לאחרונה התהדקו היחסים בין אזרבייג'ן לישראל והגיעו לרמה של שתוף פעולה אסטרטגי מגווון. חשוב אף להזכיר את היחס האוהד לו זוכה הקהילה היהודית של אזרבייג'ן מצד השלטון, כאשר במקביל באותו הזמן החלה התקרבות בין ארמניה לאיראן. 

מנהל ענייני רוסיה ואירו-אסיה של הוועד היהודי האמריקאי ד"ר סם קליגר אומר: "אינני חושב שראוי למוסד יהודי לנקוט עמדות פוליטיות בסכסוכים המרוחקים ממנו מזרח ומערב, ועל אחת כמה וכמה – כאשר העמדה המובעת נשענת על בסיס עובדתי מופרך. זה שגוי במיוחד כאשר משתמשים בשואה לצרכים כאלה".