תוצאות הבחירות שנערכו השבוע בטורקיה הציגו במידה מסוימת תמונת מצב עגומה עבור הנשיא המכהן, רג'פ טאיפ ארדואן, והמחנה השמרני במדינה. לאחר שבבחירות הקודמות שנערכו בשנת 2018, גרף 52.59% מהקולות כבר בסיבוב הראשון, לעומת יריבו מוהרם אינצ'ה שגרף 30% בלבד, בבחירות הנוכחיות הקרב היה צמוד יותר, כשנציג האופוזיציה כאמל קיליצ'דראולו גרף 44.89% מקולות המצביעים.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

ההפתעה הגדולה ביותר נרשמה בעיר איסטנבול, שבבחירות שנערכו ב-2018 הצביעה באופן כמעט מוחלט לנשיא המכהן, אך הפעם התמונה התהפכה, כשמי שניצח בעיר, הוא יריבו של ארדואן. העיר הגדולה ביותר בטורקיה הייתה גורם העיקרי לעלייתו של ארדואן בשמי הפוליטיקה המקומית, מאז שהיה ראש העיר ולאחר מכן ראש הממשלה והנשיא. בבחירות שנערכו השבוע, 48.55% מכלל המצביעים באיסטנבול הצביעו למועמד האופוזיציה, בעוד ש-46.69% הצביעו לארדואן.

הנושא שעמד במרכז הבחירות בטורקיה, היה כמובן הנושא הכלכלי ושחיקת הלירה המקומית, במיוחד לאחר רעידת האדמה הקטלנית שפקדה את המדינה בחודש פברואר האחרון. על פי נתוני הממשלה, נזקי רעידת האדמה נאמד ב-103 מיליארד דולר, שהם 12.5% מגודלה של הכלכלה הטורקיה, כך על פי הבנק העולמי. לכך, צריך להוסיף כי שיעור האבטלה במדינה אשר עומד על 10%, כשבקרב הצעירים הוא אף גבוה יותר. על כן, על פי הערכות שונות, זה מה שגרם לצעירים רבים בתוך איסטנבול, להפנות עורף למפלגת "הצדק והפיתוח" של ארדואן.

קיליצ'דראולו מצדו הבטיח לאורך כל הקמפיין, כי יגדיל את שיעור הצמיחה הכלכלית ב-5% לפחות בחמש השנים הקרובות, ויכפיל את התמ"ג לנפש. כמו כן, טען כי יצליח ליצור מיליוני מקומות עבודה חדשים ולהפחית משמעותית של שיעור האבטלה שכאמור, עומד היום בטורקיה על 10%. כמו כן, מועמד האופוזיציה הדגיש כי יצמצם את הגירעון ב-10% בתוך שנתיים, וישחרר את הבנק המרכזי מאחיזתו של ארדואן, יפעל ליציבות המחירים ויתאים את הריבית למציאות במשק. ייתכן כי מטרות אלו שכנעו מצביעים רבים, אך יהיה קשה לממש אותן נוכח המשבר שבה מצויה הכלכלה המקומית.