יותר מ-200,000 חיילים רוסים נהרגו במלחמה באוקראינה, כך עולה מנתונים שפרסם הצבא האוקראיני. כחלק מהעדכון היומי שלו על המלחמה, המטה הכללי של הכוחות המזוינים של אוקראינה מפרסם נתונים על אובדן החיילים והציוד של רוסיה.

מתקפת הנגד האוקראינית מתקרבת: כך חיילים רוסים נמלטים משדה הקרב
אין הישגים צבאיים ומוסקבה בחרדה: ההתקפלות של פוטין בשדה הקרב באוקראינה

לדבריהם, מוסקבה איבדה 610 חיילים במהלך 24 השעות האחרונות, על פי מניין ההרוגים של הצבא הרוסי ביום רביעי - מה שהביא את סך ההרוגים ל-200,590. בעוד שההערכות לגבי נתוני הנפגעים משתנים, כאשר הנתונים של אוקראינה בדרך כלל לא עולים בקנה אחד עם בעלות בריתה המערביות, פרשנים טענו באתר "Newsweek" כי האבדות הרוסים משפיעות יותר ויותר על יכולתה להילחם ביעילות. מגויסים בעלי הכשרה לקויה, רבים מהם מאזורים אתניים שאינם רוסים, מטופלים לעתים קרובות כאל "בשר תותחים", אמר אחד הפרשנים.

מספר ההרוגים ממשיך לעלות לקראת מתקפת הנגד הצפויה מאוקראינה לכיבוש מחדש של השטחים שלה, וכאשר הקרב העקוב מדם על העיר באחמוט במזרח העיר מתעצם בצל התקפות הנגד של קייב. רוסיה עצמה ממעטת לפרסם נתונים על אובדן חיילים, אך כאשר היא עושה זאת, ההערכות שלה נמוכות בהרבה מאלו של אוקראינה. בספטמבר 2022, שר ההגנה סרגיי שויגו אמר כי 5,937 חיילים רוסים נהרגו באוקראינה מאז 24 בפברואר 2022. זו הייתה הפעם השנייה בלבד שרוסיה פרסמה נתוני נפגעים במלחמה.

ההערכות של בעלות בריתה המערביות של אוקראינה גם נוטות להיות שמרניות יותר מאלו של אוקראינה, אם כי גבוהות בהרבה מאלו שפרסמה רוסיה. בתחילת מאי, המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב אמרה כי לרוסיה 100,000 קורבנות מאז דצמבר בלבד. הערכה של סוכנות הביון הביטחונית של ארה"ב שהודלפה באפריל העלתה שלרוסיה 189,500-223,000 אבדות בסך הכל ובין 154,000-180,000 פצועים.

"למרות כל ההערכות, ההפסדים נוראיים", אמר לניוזוויק פאבל לוזין, אנליסט פוליטי רוסי וחוקר אורח בבית הספר למשפטים ודיפלומטיה של פלטשר. לוזין אמר כי האבדות הכה עצומות פגעו ב"שלמות הארגונית" של הכוחות המזוינים הרוסים. רוסיה איבדה לא רק חיילים, אלא גם קצינים רבים בשדה הקרב באוקראינה.

"רוסיה איבדה דור של קצינים, במיוחד אם אנחנו מדברים על קצינים זוטרים כמו סגנים וקפטנים", הוסיף לוזין. "היחידות המקצועיות ביותר הושמדו כבר בששת החודשים הראשונים של המלחמה". ה-BBC דיווח בספטמבר 2022 כי רוסיה איבדה יותר מ-900 חיילי כוחות מיוחדים, צנחנים, נחתים וטייסים במשך יותר משישה חודשים של לחימה.

נתון זה כלל 151 חיילים מהמודיעין הצבאי של רוסיה, 337 נחתים, 245 חיילים מהכוחות המיוחדים של המשמר הלאומי, 144 חברי יחידות מובחרות של צנחנים, 20 חברי שירות הביטחון הפדרלי (FSB) ושירות המשמר הפדרלי (FSO), וכן לפחות 67 טייסי קרב. 

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

נזק בעיר מיקולאייב במהלך מלחמת רוסיה-אוקראינה (צילום: רויטרס)
נזק בעיר מיקולאייב במהלך מלחמת רוסיה-אוקראינה (צילום: רויטרס)

"מנהיגות ירודה בתוך הקרמלין אשמה בחלקה במניין ההרוגים", אמר לוזין, וציין כי ראשי הצבא הרוסי מילאו תפקיד מינורי בלבד במהלך תכנון המלחמה. "את התפקיד העיקרי מילאו קציני מודיעין סביב ולדימיר פוטין, על ידי FSB וכן הלאה. הם האמינו שהם צריכים את הכוחות המזוינים  רק לתמיכה באש. הם האמינו שהמצב באוקראינה בשליטתם". הוא אמר.

"אבל התברר שהמציאות שונה בתכלית ממה שציפו לו הכוחות המזוינים הרוסים", אמר לוזין. "מפקדי ההנהגה הצבאית לא היו מוכנים לזה. ובגלל זה הם איבדו כל כך הרבה חיילי עילית. יש פרדוקס — רוסיה לא הייתה מוכנה למלחמה במונחים צבאיים, טכניים, מבחינת אימונים של אנשים וכן הלאה. אבל יחד עם זאת, הפדרציה הרוסית לא יכלה להיערך טוב יותר ממה שהייתה בהתחלה של 2022", ציין.

פוטין גייס את רוב האנשים למלחמתו עד כה מהרפובליקות של רוסיה, כולל דאגסטן בקווקז, יאקוטיה בצפון מזרח סיביר, בוריאטיה ליד הגבול המונגולי ושטח קרסנויארסק, כך לפי אנליסטים צבאיים מ"צוות מודיעין הסכסוך" (CIT). מארק וויגר, עמית בכיר במרכז לניתוח מדיניות אירופית (CEPA) ופרופסור באוניברסיטה האמריקנית של קייב, אמר לניוזוויק כי רוב הנפגעים הרוסים היו ככל הנראה מאזורים אלה.

אסיר רוסי לשעבר בן 48 שנשכר על ידי קבוצת וגנר אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" שהוא קיבל שלושה שבועות בלבד של אימונים. במקביל, התפרסמו דיווחים רבים על גברים לא כשירים שזומנו לשירות צבאי. באוקטובר 2022 נהרג באוקראינה פקיד ממשלת מוסקבה שגויס במסגרת צו הגיוס של פוטין, למרות שאין לו ניסיון קרבי. כמה מגויסים מתו לפני שהגיעו לשדה הקרב , בעוד שאחרים מתו זמן קצר לאחר שהוצבו באוקראינה.

דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב הודה באוקטובר 2022 כי לרוסיה חסר ציוד לחייליה במלחמה, ובמקביל הכריז על הקמת מועצה שיצר פוטין כדי לפתור את הבעיות הללו. אלכסנדר סטופון, דובר המטה הכללי של הכוחות המזוינים של אוקראינה, אמר באותו חודש כי החיילים הרוסים נאבקו להשיג ציוד ושריון. שבועות ספורים קודם לכן, התברר כי רוסיה כבר החלה לשאוב מהעתודות שלה מערכות מתקופת ברית המועצות, כמו טנקי T-62, משגרי רקטות מדגם גראד, תותחים מתנייעים 2S7 Pion ועוד.

כמו רוסיה, אוקראינה נמנעת במידה רבה מפרסום נתוני נפגעים עבור כוחותיה. עם זאת, הם גם משמעותיים, לפי הערכות המודיעין המערבי. הערכת סוכנות הביון האמריקנית שדלפה באפריל העריכה כי אוקראינה ספגה 124,500-131,000 נפגעים ו-109,000-113,500 פצועים. בנובמבר 2022, הגנרל מילי אמר כי ההרוגים של שני הצדדים באותו שלב כבר עלו על 100,000, בנוסף לעד 40,000 אזרחים.