נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא איראן איברהים ראיסי הודיעו היום (רביעי) בשיחת וידאו על עסקה להנחת מקטע של מסילת רכבת בצפון איראן - שתשלים את המסילה שתוכל להגיע עד לצפון רוסיה "כדי להקל על סחר אזורי".

בשיחות חשאיות בין הצדדים: איראן פועלת יחד עם רוסיה וסין להפר את הסנקציות
המלכודת לפוטין: רוסיה חוששת מחזרה להסכם הגרעין עם איראן - וזו הסיבה

מסילת הרכבת ראשת-אסטרה-קזווין נחשבת כחלק מרכזי במסדרון התחבורה הבינלאומי הרחב יותר מצפון לדרום, המחבר בין מסילות ברזל של רוסיה, אזרבייג'ן ואיראן. מטרת הפרויקט היא לשלב את נתיבי התחבורה של רוסיה , אזרבייג'ן , איראן והודו. ההסכם על בניית התוואי נחתם על ידי שלושה גורמים (איראן, אזרבייג'ן ורוסיה) בשנת 2005. רק הקטע הראשון בין ראשת לבנדר-א אנזאלי צפוי להיפתח ב-2023 עם שלוחה לים הכספי כשאר המסלול צפוי להיפתח בעוד כ-3-4 שנים ובכפוך לתמיכה הכספית ממוסקבה.

איראן ורוסיה הן בעלות ברית אסטרטגיות. לאחרונה נטען כי ספינות רוסיות העבירו בים הכספי כמויות גדולות של פגזי ארטילריה ותחמושת מתוצרת איראן, על מנת לחמש את כוחות הצבא באוקראינה. גורמי מודיעין המעורים בנושא, מסרו כי במהלך החצי השנה האחרונה, הספינות הרוסיות נשאו יותר מ-300 אלף פגזי ארטילריה ומיליון כדורי תחמושת שיוצרו בטהרן. 

במקביל, גורמים המעורים בפרטים מסרו כי משלוח הנשק האחרון הידוע, שהגיע דרך הים כספי, יצא מאיראן בתחילת חודש מרץ, על גבי ספינת משא רוסית שנשארה אלף מכולות ואלפיים פגזי ארטילריה. עוד ציינו, כי הספינה עזבה את איראן ב-8 במרץ והגיע לרוסיה כשישה ימים מאוחר יותר. לאחר מכן הספינה חזרה לאיראן והפליגה שוב לרוסיה.

מאז הקיץ האחרון, החלה איראן לספק לרוסיה מאות מל"טים מתאבדים, שבהם השתמשה מוסקבה כנגד מטרות אזרחיות וצבאיות אוקראיניות. ההגנה האוקראינית הצליחה במידה רבה ליירט כמות גדולה מהמל"טים, ועל כן רוסיה צמצמה בחודשים האחרונים את השימוש במטוסים אלו, מתוצרת איראן. לצד משלוחי המל"טים, איראן כאמור סיפקה לרוסיה גם פגזי ארטילריה ותחמושת, שתחקו עד כה תפקיד מרכזי בלחימה בשדה הקרב.