מלחמת רוסיה-אוקראינה: שר ההגנה של אסטוניה, האנו פבקור, שוחח עם המגזין "ניוזוויק" והצהיר כי "חצי האי קרים הוא קו אדם עבור הנשיא הרוסי פוטין". האזור תופס מקום חשוב מאוד במיתוס הלאומי של פוטין, שכן כיבושו ב-2014, בצורה כה מהירה, מסמלת עבור הפיקוד הבכיר "חידוש האמון והיכולת של מוסקבה". כמו כן, הדגיש כי אין למנוע מאוקראינה לבצע מתקפה בחצי האי קרים, וכי אין צורך לחשוש מהנשק הגרעיני של מוסקבה.

לדבריו, למדינות החברות בנאט"ו יש את הערוצים המקובלים שבאמצעותם ניתן להזהיר את הקרמלין מפני שימוש בנשק גרעיני, וכי הנשק לא אמור לערער את תמיכת המערב באוקראינה. "התפקיד שלנו הוא לעזור לאוקראינים ולדאוג שהם אכן יכולים לבצע את המהלכים המתוכננים בשדה הקרב, לא לדאוג ממה שהקרמלין יעשה", הוסיף. עם זאת, גורמים זרים הביעו דאגה כי קייב אכן שואפת להחזיר לעצמה את השליטה בחצי האי קרים, מה שעשוי להסלים את המלחמה באוקראינה. במקביל, העריכו אותם גורמים, כי אין אינדיקציות לכך שפוטין שוקל שימוש בנשק גרעיני.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

הכור הגרעיני הצף של רוסיה  (צילום: רויטרס)
הכור הגרעיני הצף של רוסיה (צילום: רויטרס)

פבקור אמר בנוסף כי "אוקראינה צריכה להחזיר לעצמה את כל השטחים שנכבשו על ידי מוסקבה. בהתבסס על המידע שיש לנו, חצי האי קרים הוא בהחלט קו אדום עבור פוטין, אך אנחנו לא יודעים עדיין מה המשמעות הזו אומרת בפועל. אנחנו גם לא יודעים בשלב זה האם אוקראינה מוכנה לכבוש את קרים, ומה יהיה מצבו של הצבא הרוסי, אולי גם לא יהיה נגד מי להילחם, ואולי תהיה בכלל מפולת במוסקבה. בכל מקרה, מדובר בסכסוך ארוך, נדע עוד כמה חודשים".

שר ההגנה האסטוני הוא בין אלו שמבקשים לראות בזהירות רבה את "מתקפת הנגד" האוקראינית הקרבה. לדבריו, "המתקפה הזו תהיה חשוב מאוד, כולנו מבינים זאת, אך בואו לא נפעיל יותר מדי לחץ על האוקראינים. אימנו חיילים אוקראינים באירופה, אנו שולחים סיוע צבאי לאוקראינה, צריך לקוות שהכל יהיה מוצלח ככל שניתן. אך חשוב לזכור, קו החזית נמצא בעומק של 800 עד 900 ק"מ, כשבאזור יש בין 12 ל-13 חטיבות של הצבא הרוסי, מדובר ביותר מ-300 אלף רוסים. לכן, אני מאמין שאנחנו צריכים להוריד את ההתלהבות מהמתקפה, ולתת לאוקראינים לעבוד בשקט".

חיילים רוסים המוצבים באוקראינה (צילום: gettyimages)
חיילים רוסים המוצבים באוקראינה (צילום: gettyimages)

חיילים רוסים המוצבים באוקראינה (צילום:  OLGA MALTSEVA/AFP via Getty Images)
חיילים רוסים המוצבים באוקראינה (צילום: OLGA MALTSEVA/AFP via Getty Images)

כידוע, ארסנל הנשק הגרעיני של רוסיה הוא הגדול ביותר בעולם, לפי דיווחים זרים. פדרציית המדענים האמריקנית (FAS) דיווחה בשנת 2022 כי מוסקבה מחזיקה ב-5,977 ראשי נפץ גרעיניים, בעוד שלארה"ב יש 5,428. יחד, שתי המדינות מחזיקה בכ-90% מכל ראשי הנפץ הגרעיניים בעולם. לפי הפדרצייה, חלק גדול מהארסנל הגרעיני של רוסיה פותח בימי ברית המועצות, וההערכה שכ-1,500 מבין ראשי הנפץ הללו אינם שלמים, אך ככל הנראה ניתן להשתמש בהם. שאר הארסנל כולל 2,889 ראשי נפץ המאוחסנים ומוגדרים כרזרבה, ועוד כ-1,588 ראשי נפץ אסטרטגיים שנפרסו ברחבי רוסיה.

פקיד צבאי בכיר שפיקח בעבר על הארסנל הגרעיני של ארה"ב הזהיר ב-2021 כי רוסיה משדרגת את הנשק הגרעיני הישן שלה. "קל יותר לתאר את מה שהם לא מחדשים, שזה כמעט כלום, מאשר את מה שהם מחדשים - שזה פחות או יותר הכל", אמר אדמירל צ'ארלס ריצ'רד במהלך שימוע בקונגרס.