מלחמת רוסיה-אוקראינה: נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, ונשיא אוקראינה, וולודימיר זפנסקי, הסכימו להיפגש בנפרד עם משלחת של ראשי מדינות מאפריקה על מנת לדון בתוכנית אפשרית לסיום המלחמה באירופה, כך מסר נשיא דרום אפריקה, סיריל רמפוזה. דוברו של הנשיא עדכן כי מנהיגים מזמביה, סנגל, קונגו, אוגדנה ומצרים ביקשו גם הם להצטרף לתוכנית. על פי הדיווח, זמביה וקונגו נוטות בתמיכתן לאוקראינה, בעוד שסנגל ואוגנדה, נוטות לטובתה של רוסיה, כשמצרים תפסה עמדה ניטרלית.

רמפוזה הדגיש כי "הסכמתי עם פוטין והן עם זלנסקי להתחיל בכל ההכנות הקשורות למשימה ובהתקשרויות עם ראשי המדינות מאפריקה, אנו מקווים שננהל דיונים אינטנסיביים". לדבריו, "הגענו למסקנה שהקונפליקט הזה משפיע על כל חלקי העולם, ובמיוחד בצורה ישירה על אפריקה. יש לו השפעה גדולה על הביטחון התזונתי ביבשת". 

ההפגזה הרוסית על העיר אומן, אוקראינה (צילום: REUTERS/Yan Dobronosov)
ההפגזה הרוסית על העיר אומן, אוקראינה (צילום: REUTERS/Yan Dobronosov)

דרום אפריקה הנחשבת לאחר מבנות הברית הקרובות ביותר של מוסקבה ביבשת, טענה לאורך כל הדרך כי נמנעה מהצבעה על החלטות באו"ם הקשורות למלחמה. זאת, לאחר שרמפוזה טען כי "דרום אפריקה הייתה תחת לחץ יוצא דופן לקחת חלק במלחמה". במקביל, שליח מיוחד מסין צפוי להגיע לקייב לביקור בין יומיים כדי לקדם את שיחות המשא ומתן בין קייב למוסקבה בתיווך בייג'ינג.

נשיא אוקראינה ביקר בסוף השבוע האחרון באיטליה, ושב לתקוף את פוטין. בהצהרה לתקשורת המקומית אמר כי "הוא משוגע, זו בדיחה בשבילו, הוא לא מבין מה קורה, הוא בן אדם מטורף". זלנסקי ציין כי "רוסיה התחילה את המלחמה ולקחה חיים, המלחמה היא על האדמה שלנו".

וולודימיר זלנסקי במפגש מדיני עם ראש ממשלת איטליה ג'ורג'ה מלוני (צילום: gettyimages)
וולודימיר זלנסקי במפגש מדיני עם ראש ממשלת איטליה ג'ורג'ה מלוני (צילום: gettyimages)

כמו כן, במהלך הביקור המדיני, אותו מקיים הנשיא האוקראיני כדי לגייס תמיכה נוספת לקראת "מתקפת הנגד" הצפויה, התייחס לאפשרות כי שתי המדינות יקיימו שיחות ומשא ומתן לסיום המלחמה. זלנסקי אמר כי "לא הצענו תוכנית מלאכותית, הצענו דרך לצאת מהמצב ולסיים את המלחמה, על פי החוק ותוך כיבוד החוק הבינלאומי, האנשים והערכים הבינלאומיים".

בהמשך, התייחס ל"תוכנית השלום" האוקראינית, בת עשר הנקודות, שאותה התוותה קייב על מנת ליישב את הסכסוך עם רוסיה. על פי גורם במשרד הנשיא, זלנסקי ציין כי "אין טעם בניסיונות של מדינות מסוימות או בכירים בעלי השפעה לתווך בין אוקראינה לרוסיה כדי לסיים את המלחמה". זאת, לאחר שכבר דחה בעבר את האפשרות לפיה ינהל משא ומתן עם פוטין. עם זאת, גורמים המקורבים לזלנסקי הצהירו כי "קייב מברכת הצעות מצד גורם שלישי לעזור להתגבר על המשברים שעוררה המלחמה ולסיים אותה". זלנסקי בעצמו הצהיר לתקשורת המקומית, כי "אנחנו מדינה מתורבתת ואנחנו רוצים שלום, אך שלום צודק, אנחנו רוצים גזר דין הוגן וצודק לרוצחים".