מסר חריף מארה"ב: משרד החוץ האמריקאי פרסם הלילה (בין ראשון לשני) הצהרה רשמית בה גינה את "הביקור הפרובוקטיבי של השר בן גביר בהר הבית" והזהיר כי ההחלטה להסדיר את הנוכחות הישראלית בחומש מנוגדת להתחייבויות הישראליות שניתנו לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן. 

בהודעה נכתב: "אנו מוטרדים מאוד מהצו של ממשלת ישראל המאפשר לאזרחיה לבסס נוכחות קבועה במאחז חומש בצפון הגדה המערבית, שעל פי החוק הישראלי נבנה באופן בלתי חוקי על אדמות פלסטיניות פרטיות.

"צו זה אינו עולה בקנה אחד הן עם ההתחייבות הכתובה של ראש הממשלה לשעבר שרון לממשל בוש בשנת 2004 והן עם ההתחייבויות של ממשלת ישראל הנוכחית לממשל ביידן. קידום ההתנחלויות הישראליות בגדה המערבית מהווה מכשול להשגת פתרון שתי המדינות.

עוד נכתב: "אנו מודאגים גם מהביקור הפרובוקטיבי (של השר איתמר בן גביר) בהר הבית בירושלים ומהרטוריקה המתלהטת הנלווית לכך. אין להשתמש במרחב הקדוש הזה למטרות פוליטיות, ואנו קוראים לכל הצדדים לכבד את קדושתו.

"באופן רחב יותר, אנו מאשרים את תמיכתה ארוכת השנים של ארה"ב בסטטוס קוו ההיסטורי באתרים הקדושים של ירושלים, ומדגישים את תפקידה המיוחד של ירדן כשומרת על המקומות הקדושים למוסלמים בירושלים", נכתב.