סוכנות הידיעות האיראנית "תסנים" דיווחה היום (שני) כי עלי אכבר אחמדיאן, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה באיראן, מונה למזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי. זאת, לאחר שעלי שמח'אני התפטר מתפקידו. אחמדיאן נמצא תחת סנקציות של האו"ם ומדינות המערב, בהן ארה"ב ובריטניה.

שמח'אני, אחד מבכירי הממסד האיראני, עזב כאמור את תפקידו לאחר כמעט עשור בתפקיד. כלי תקשורת באיראן אישרו כי הנשיא, איברהים ראיסי, מינו את עלי אכבר אחמדיאן, מפקד בכיר במשמרות המהפכה, כמחליפו. זאת, לאחר שמונה להיות מזכיר המועצה העליונה בספטמבר 2013, והיה גורם מרכזי בעיצוב מדיניות הביטחון של הרפובליקה האסלאמית בעשור האחרון.

על פי הדיווח בכלי התקשורת האיראניים, שמחאני החליט חהתפטר מהתפקיד, ואף רמז על כך בחשבונו האישי בטוויטר, כשהוא מצוטט קטע משיר של משורר פרסי מהמאה ה-16. שמח'אני עזב את תפקידו לאחר שהיה גורם בהחזרת היחסים הדיפלומטיים בין איראן לסעודיה, בצל הקרע שהיה בין שתי המדינות. היחסים עם המערב, לעומת זאת, נותרו הרחק מאחור, זאת על רקע המאמצים להחיות את הסכם הגרעין משנת 2015. המועצה הייתה אחראית על תיק הגרעין מטעם הממשל האסלאמי. בנאום האחרון שלו, שהתברר כנאום הפרישה, הצהיר שמח'אני כי "הסדר העולמי משתנה ואיראן צריכה להתאים את מדיניות החוץ אליו".

באיראן עדיין תוהים מדוע שמח'אני עזב את תפקידו, כשהסיבה עשויה להצביע על כך שהמדינה הלכה לכיוון שמרני יותר ויותר, ומכיוון ששמח'אני בעצמו נמשב לפרגמטי יותר. הספקולציות לגבי עזיבתו פרצו בחודש ינואר האחרון, לאחר שאחד ממקורוביו, עלי רזא אכברי, סגן שר ההגנה, הוצא להורג בגין ריגול למען בריטניה.

כאמור, אחמדיאן מונה למחליפו של שמח'אני. אחמדיאן, מזכיר המועצה החדש, עמד בעבר בראש המרכז האסטרטגי של משמרות המהפכה, ושירת במשמרות מאז 1980, כמה חודשים בלבד לאחר ההקמה והמהפכה האסלאמית ב-1979. אחמדיאן שימש בתפקידים הבכירים והבולטים ביותר, ובהם מפקד חיל הים של משמרות המהפכה בין 1997 ל-2000.