מלחמת רוסיה-אוקראינה: לאחר שקבוצת שכירי החרב "כוח וגנר" טענה כי כבשה את העיר באחמוט האוקראינית, משרד ההגנה הרוסי הצטרף ואישר כי העיר אכן נכבשה באופן מלא. בתוך כך, המכון לחקר המלחמה (ISW) העריך כי לוחמיו של יבגני פריגוז'ין לא צפויים להמשיך להילחם במלחמה, מעבר לקרב שנערך במזרח אוקראינה.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>
לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

המכון לחקר המלחמה הדגיש כי לאחר קרב קשה שנמשך תשעה חודשים, כוח וגנר הגיע לשיא יכולתו, ולא סביר כי ימשיך להילחם במלחמה. זאת, בעקבות "המצב המדולדל של כוחותיו. בכיר בשירות הביטחון הפדרלי של רוסיה לשעבר, איגור גירקין, הדגיש כי "הכוחות הרוסיים מותשים, כך גם החיילים בכוח וגנר. עכשיו אנחנו צריכים לחכות למתקפת הנגד של האויב".

הערכותיו של המכון לחקר המלחמה מגיעות לאחר שפריגוז'ין הודיע כי חייליו ייסוגו מהעיר מה-25 במאי, לצורך "מנוחה והכשרה מחדש". בהודעה המצולמת שפרסם לאחר כיבוש העיר, ציין כי "היום ב-12 בצהריים נכבשה העיר באחמוט לחלוטין". משרד ההגנה הרוסי כאמור, הצטרף להודעה של פריגוז'ין ומסר כי העיר אכן נכבשה. על פי ההודעה הרשמית שפורסמה על ידי המשרד, נאמר כי "העיר שוחררה לחלוטין במהלך המבצע הצבאי המיוחד באוקראינה, על ידי כוח וגנר, כוחות ארטילריה ואוויר של הצבא". הנשיא, ולדימיר פוטין, בירך על ההישג הצבאי, ואמר כי מי שלקח חלק במבצע, יקבל עיטור מהמדינה.

מטה כוח וגנר ברוסיה (צילום: רויטרס)
מטה כוח וגנר ברוסיה (צילום: רויטרס)

ביום ראשון האחרון, נשיא אוקראינה וולודמיר זלנסקי אישר כי העיר באחמוט נכבשה על ידי הכוחות הרוסים. בפתח הפגישה עם נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, בפסגת ה-G7, נשאל האם העיר אכן נכבשה על ידי הרוסים, והשיב כי "כיום, היא רק בליבנו". עם זאת, המכון לחקר המלחמה טען כי "הטענות של פריגוז'ין הם סמליות בלבד, גם אם הן נכונות. הגושים העירוניים האחרונים של מזרח באחמוט, שפריגוז'ין טען שכוחות קבוצת וגנר כבשו, אינם משמעותיים מבחינה טקטית או מבצעית. הכיבוש שלהם לא מעניק לכוחות הרוסיים שטח משמעותי מבחינה מבצעית להמשך ביצוע פעולות התקפיות או כל עמדה חזקה במיוחד שממנה ניתן להתגונן מפני התקפות נגד אפשריות של אוקראינה".

פקידים אוקראינים מצדם הכחישו את הטענות של פריגוז'ין, וציינו כי הקרבות בדרום-מערב העיר נמשכות. סגנית שר ההגנה של אוקראינה, חנה מליר, טענה כי הכוחות האוקראינים עדיין מחזיקים במספר עמדות בעיר, אך תיארה את המצב כ"קריטי". אליה הצטרף מפקד כוחות היבשה של אוקראינה, הגנרל אולכסנדר סירסקי, שציין גם הוא כי הקרב בעיר לא הסתיים. לדבריו, "הלחימה בעיר נמשכת על כל מטר של שטח". כמו כן, הגנרל גם פרסם סרטון וידאו במהלך היום, שמתעד את פעילות הכוחות המיוחדים של הצבא האוקראיני בעיר.