הסכם הגרעין שוב על הפרק? שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבדוללהיאן, חשף אמש בפני סוכנות הידיעות האיראנית "IRNA" כי "ישנם מאמצים להגיע לטיוטה ראשונית של נוסח הסכם הגרעין המחודש". לדבריו, "המשא ומתן על ההסכם בין הרפובליקה אסלאמית למדינות המערב מתקים בעקיפין באמצעות חילופי מסרים בין הצדדים".

שר החוץ האיראני ציין בנוסף כי "לתוכנית הפעולה המקיפה לקידום הסכם הגרעין יש יתרונות וחסרונות, כשהדרך להגיע להבנות היא באמצעות ביטול הסנקציות". השר הסיף כי "נעשתה התקדמות טובה ואנחנו מקווים להגיע להסכמות מסוימות. במשך השבועות האחרונים הוחלפו מסרים בין הצדדים במסגרת המשא ומתן".

המשלחת האיראנית נכנסת לשיחות על הסכם הגרעין (צילום: REUTERS/Lisi Niesner)
המשלחת האיראנית נכנסת לשיחות על הסכם הגרעין (צילום: REUTERS/Lisi Niesner)

בחודש שעבר ציין דובר משרד החוץ האיראני, נאסר כנעני, כי עדיין ניתן להגיע להסכמות בנושא הסכם הגרעין, אך שלח אצבע מאשימה למדינות המערב, ובראשן ארה"ב בעיכוב השיחות. לדבריו, "החייאת ההסכם אפשרית מבחינה טכנית ודיפלומטית, מנקודת מבט זו, התקיים משא ומתן בין איראן לשאר הצדדים והושגו הסכמות, אך שאר הצדדים, בעיקר הממשל האמריקאי, עכבו את הנושא".

כזכור, בחודש מרץ האחרון דווח באיראן כי דיפלומטים איראנים ואירופים נפגשו לאחרונה באוסלו שבנורבגיה, בניסיון להחיות את הסכם הגרעין. עוד נמסר כי גורם בכיר בטהרן סיפר כי בפגישות נכחו סגן שר החוץ האיראני וגורמים ממשרדי החוץ של אנגליה, צרפת וגרמניה. בפגישות נכח גם אנריקה מורה, אחד הממונים על מדיניות החוץ של האיחוד האירופי. עם זאת, השליח המיוחד של ארה"ב לענייני איראן לא נכח בפגישות. "זה היה אמור להיות סיעור מוחות. דרושים יותר מסרים חיוביים כדי להראות שהדיפלומטיה עובדת", ציין מקור איראני בכיר, שהדגיש כי עדיין קיימים מספר מכשולים בנושא. גורם פוליטי אחר תיאר את השיחות כ"דיונים חסויים".

עוד דווח כי מסתמנת אפשרות להוצאתה לפועל של עסקת שבויים בין ארצות הברית לאיראן. במידה שעסקה שכזו תצא אל הפועל, מי שצפוי להתשחרר מהכלא האיראני הוא סיאמאק נאמאזי, אזרח איראני-אמריקאי. נאמאזי כלוא באיראן מאז שנת 2015, וכשאביו הגיע אל המדינה על מנת לפעול לשחרורו, הוא נעצר גם כן, ונאסר עליו לצאת מאיראן למשך שש שנים.