מי איים על המלכה? מסמכים של ה-FBI חשפו כי מלכת בריטניה אליזבת השנייה, הייתה תחת איום אפשרי של התנקשות במהלך ביקור שערכה בשנת 1983 בארה"ב. על פי המסמכים שעוסקים בביקורים של המלכה המנוחה בארה"ב, עולה כי ה-FBI, שלקח חלק באבטחתה, חשש מפני איומים של הצבא האירי הרפובליקני (IRA).

על פי המסמכים, ב-4 בפברואר 1983, כחודש לפני ביקורה של המלכה בסן פרנסיסקו, התריע שוטר מקומי לסוכנים פדרליים מפני האיום הפוטנציאלי על המלכה. אותו שוטר, שנהג לבלות באופן קבוע בפאב בעיר, קיבל שיחת טלפון מאדם שהכיר בפאב, שסיפר כי הוא נחוש לנקום את מות בתו, שנהרגה בצפון אירלנד מכדור גומי. לדברי אותו שוטר, "הוא "ינסה לפגוע במלכה אליזבת באמצעות הפלה של חפץ מגשר הזהב ליאכטה המלכותית 'בריטניקה' כשזאת תעבור מתחת לגשר, או ינסה להרוג את המלכה כשתקבר בפארק הלאומי יוסמיטי".

המלכה אליזבת השנייה ונשיא ארה''ב לשעבר ג'ורג' בוש האב (צילום: רויטרס)
המלכה אליזבת השנייה ונשיא ארה''ב לשעבר ג'ורג' בוש האב (צילום: רויטרס)

לאחר שנשמעו האיומים, השירות החשאי תכנן לחסום את כל הכבישים המובילים לגשר, בזמן שהיאכטה תעבור תחתיו. עם זאת, לא ברור באילו אמצעים תכנן לנקוט השירות בזמן ביקור המלכה בפארק הלאומי, אך הביקור בכל מקרה, יצא לפועל ללא אירועים מיוחדים. המאגר כולל 102 עמודים של רישומי ה-FBI על ביקורי המלכה אליזבת, פורסמו השבוע בתגובה לבקשת חוק 'חופש המידע', שהוגשה על ידי רשת NBC News האמריקאית. הרישומים אינם מצביעים על כך שהאיום של אותו אדם יצאו אל הפועל, אך הם שקפו בבירור את הסכנה הפוטנציאלית עבור המלכה בכל ביקור שערכה בארה"ב.

עוד עולה מהמסכים, כי סוכני ה-FBI חלקו באופן שגרתי מידע מודיעני עם השירות החשאי ותחנות משטרה מקומיות בנוגע ל-IRA ותומכיה, לקראת ביקורי המלכה במדינה. החשש האמריקאי מפני פגיעה אפשרית בבני המלוכה הבריטים בזמן ביקור במדינה לא היו מופרך. באירוע נוסף שאירע ב-1989, לפני ביקורה של המלכה בחוף המזרחי, מזכר פנימי של ה-FBI ציין כי למרות שלא היו ידיעות מודיעין על איומים ספציפיים, "בבוסטון ובניו יורק מתבקשים להיות מוכנים לכל איום נגד המלכה אליזבת השנייה מצד פעילי ה-IRA".