חילופי אש התנהלו היום (שבת) בין כוחות איראניים לאנשי הטליבאן בגבול איראן-אפגניסטן, על רקע המתיחות באזור והמחלוקת על שימוש בנהר הלמנד הזורם במקום. על פי הדיווחים, פעיל במשמרות המהפכה נהרג במהלך חילופי האש. במקביל, האיראנים טוענים הצליחו להרוג 12 פעילי טליבאן. המחלוקת צצה מחדש, בעקבות הסכר שנבנה בצד האפגני, כשלטענת איראן, מגביל את זרימת המים למדינה.

בתוך כך, סוכנות הידיעות "תסנים" דיווחה כי הטליבאן הם אלו שפתחו באש, כשירו לעבר תחנת משטרה באזור. מנגד, מקור אפגני מסר לרשת "אל-ג'זירה", כי הכוחות האיראניים ירו פצצות מרגמה לעבר נמל התעופה הישן של העיר זראנג'. סגן מפקד המשטרה האיראנית קרא לממשל באפגניסטן "לשאת באחריות לכל פעולה לא מתוככנת שמפרה את החוקים והנורמות הבינלאומיות". טהרן הודיע כי היא שומרת לעצמה את הזכות "לנקוט באמצעים הדרושים לאור ההסלמה של המחלוקת עם אפגניסטן".

פעיל טליבאן בגבול איראן - אפגניסטן (צילום: gettyimages)
פעיל טליבאן בגבול איראן - אפגניסטן (צילום: gettyimages)

מהגרים בגבול איראן - אפגניסטן (צילום: gettyimages)
מהגרים בגבול איראן - אפגניסטן (צילום: gettyimages)

איראן האשימה את הטליבאן כי הפר את ההסכם שנחתם ב-1973, שקובע כי אפגניסטן תעניק לטהרן 26 קוב מים בשנה. דובר הטליבאן זביהוללה מוג'אהיד ציין כי "קאבול מחויבת למלא את התחייבויותיה", אך הוסיף כי "מפלס המים ירד בתוצאה מהבצורת הקשה" כמו כן, הצהיר כי "ההצהרות האיראניות בלתי הלמות, ועלולות לפגוע ביחסים בין שתי המדינות".

שתי המדינות חולקות גבול משותף לאורך יותר מ-900 ק"מ, אך טהרן אינה מכירה בממשלה שהקים הטליבאן באפגניסטן, לאחר נסיגת הכוחות האמריקאים מהמדינה ב-2021. חברי פלרמנט איראניים שלחו בעבר מסרים מאיימים לכיוון הטליבאן, על רק הסכסוך במקום. חבר הפרלמנט מוחמד סרקזי, אמר כי "אם לא ישחררו את המים, הפליטים האפגנים יגורשו ממחוז סיסתאן ובלוצ'סתאן". 

שגריר איראן באפגניסטן אמר כי "הסכם המים בין המדינות קיים וכולם מחוייבים לו, אין על כך מחלוקת". לדבריו, "אנו תומכים ביישום ההסכם ולא חושבים לשנות אותו". כמו כן, האשים את אפגניסטן כי היא הגבילה את זרימת הנחל בעקבות סכר "כמאל חאן", וטען שהוא נבנה "בדרך מעוותת", וכי ישלו "בעיה טכנית, במקום להכיל 52 מיליון מ"ק של מים, נאגרות בו כמויות מוגבלות בלבד".