הסיבוב השני של הבחירות בטורקיה: לאחר שנספרו רוב הקולות היום (ראשון), הנשיא המכהן, רג'פ טאיפ ארדואן, שגרף בסיבוב הראשון 49.3% מהקולות, עומד כעת על 53.4% לעומת נציג האופוזיציה, כמאל קיליצ'דראולו, שגרף 42%, כך לאחר ספירת 75.4% מהקלפיות. עם זאת, היו גם דיווחים סותרים, כאשר סוכנות ANKA המזוהה עם האופוזיציה ציינה שקיליצ'רדאולו מוביל עם 50.86 אחוז אחרי ספירת 41.02 אחוז מהקלפיות.

ארדואן יצא לתומכיו החוגגים ליד מעונו באיסטנבול והכריז על נצחונו: "אני רוצה להודות לכל אחד מבני האומה שלנו ששוב נתן בנו אמון עם האחריות לשלוט במדינה בחמש השנים הבאות. אני מקווה שנהיה ראויים לאמון שלכם כמו שהיינו במשך 21 שנה. נהיה יחד עד הקבר". 

הוא סיים בעקיצה לעבר יריבו כששב על קריאות תומכיו: "ביי ביי, כמאל".

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, בירך את ארדואן: "הניצחון שלך בבחירות היה תוצאה טבעית של עבודתך העצמאית כראש טורקיה. הניצחון הינו עדות ברורה לתמיכת העם הטורקי במדיניות החוץ שלך". עוד הוסיף: "אנו מעריכים מאוד את תרומתך האישית לחיזוק היחסים הידידותיים בין רוסיה לטורקיה". כמוהו, גם נשיא איחוד האמירויות ברך את ארדואן וכן נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, שצייץ בחשבון הטוויטר שלו: "מצפה להמשיך לעבוד יחד כבעלי ברית בנאט"ו אל מול אתגרים גלובליים משותפים".

מאז 2017, הרחיב ארדואן את כוחו הנשיאותי, וטען לאורך כל הדרך כי הצליח בתהליך "המודרניזציה" של טורקיה. אנליסטים פוליטיים העריכו, כי אם ארדואן אכן ינצח בסיבוב השני, הוא ימשיך להרחיב את סמכויותיו, עד שיגיע לכוח כמעט בלתי מוגבל. מנגד, קיליצ'דראולו, המועמד לנשיאות מטעם גוש הברית הלאומית בן שש המפלגות, דרש להפוך את בתי המשפט לעצמאיים ולחזק את העיתונות החופשית במדינה.

נשיא טורקיה ארדואן (צילום: REUTERS/Cagla Gurdogan)
נשיא טורקיה ארדואן (צילום: REUTERS/Cagla Gurdogan)

טורקיה מתכוננת לבחירות לנשיאות (צילום: gettyimages)
טורקיה מתכוננת לבחירות לנשיאות (צילום: gettyimages)

נקודות המבט השונות בין המועמדים באו לידי ביטוי בהשקפותיהם כלפי המערב. טורקיה היא אמנם חלק בלתי נפרד מברית נאט"ו, אך ארדואן חיפש לחזק את הקשרים עם סין ורוסיה, ואף רכש מערכות הגנה אווירית רוסיות מסוג S-400. בנוסף, הנשיא המכהן רואה בטורקיה כ"אי של שלום וביטחון", ואף הציע כי אנקרה תשמש כמתווכת בין רוסיה לאוקראינה. יריבו האמין כי יש לחזור להליך ההצטרפות של אנקרה לאיחוד האירופי, וכן לשקם את הקשרים הצבאיים עם ארה"ב, תוך שמירה על היחסים עם רוסיה. 

נושא מרכזי נוסף שעלה בבחירות הנוכחיות, הוא הפליטים הסורים. כיום, חיים בטורקיה כ-3.5 מיליון פליטים סורים, שזכאים להגנה זמנית מטעם הרשויות במדינה. עם זאת, מועמד האופוזיציה כבר הצהיר כי אם ייבחר, יפעל על מנת להחזיר את הפליטים בחזרה למולדתם. קיליצ'דראולו הפך את נושא הפליטים לאחד הנושאים המרכזיים בקמפיין הבחירות שלו, והאשים את ארדואן כי הכניס לטורקיה מיליוני פליטים ללא פיקוח.

לפי סקרים פנימיים שנערכו בטורקיה, יותר מ-80% מהציבור תומך בהחזרת הפליסטים בחזרה לסוריה, אך מאז שנת 2011, נולדו במדינה יותר מ-880 אלף תינוקות סורים. ארדואן מצדו, תומך בחזרה מרצון של הפליסטים הסורים למדינתם, באמצעות הסכם עם הנשאי בשאר אסאד.

טורקיה: עצרת תמיכה במועמד האופוזיציה (צילום: gettyimages)
טורקיה: עצרת תמיכה במועמד האופוזיציה (צילום: gettyimages)

כאמור, קיליצ'דראולו שלח אצבע מאשימה לממשלתו של ארדואן, ואמר כי היא אפשרה למיליוני מהגרים לא חוקיים להיכנס לגבולותיה של טורקיה. קילצ'דראולו טען כי "ארדואן לא הגן על הגבולות והכבוד של הטורקיה, הוא הביא ביודעין יותר מעשרה מיליון פליטים למדינה זו, אני מכריז כאן ועכשיו, ברגע שאעלה לשלטון אשלח את כל הפליטים הביתה בפרק זמן קצר".

"ארדואן האם אתה מודע לכך שמיליוני הפליטים יהפכו למכונת פשע פוטנציאלית? אם אלו יישארו, הערים יהיו בשליטת מבקשי המקלט, הכנופיות וברוני הסמים. אתה מודע לכך? אם הם יישארו, רצח השנים ימשיך, ונערות צעירות לא יוכלו ללכת ברחוב. זו חובה מוסרית ומצפונית של כולנו ללכת לקלפי ולמנוע את הסכנות האלו", הוסיף.

יש לציין, כי הבחירות עסקו גם במצב הכלכלי הלא פשוט בטורקיה, שהחמיר בעקבות רעידת האדמה הקטלנית שפקדה את המדינה בחודש פברואר האחרון. עוד לפני האסון שאירע, נאבקה טורקיה בעליות מחירים ומשבר עצום במטבע הלאומי, ורמת אינפלציה גבוהה. הבעיות הכלכליות השפיעו על כוח הקנייה של הציבור, ואנליסטים פוליטיים אף ציינו כי "זה גרם לשחיקה בפופולריות של ארדואן".