על רקע המתקפות המאסיביות של רוסיה על קייב, הרשויות במוסקבה דיווחו היום (שלישי) על מתקפת כטב"מים אוקראינית על העיר. על פי הדיווחים, כלי הטיס פגעו במספר מבנים בעיר וגרמו לנזק, והרשויות טוענות כי יותר מעשרה כטב"מים נוספים הופלו. ראש עיריית מוסקבה, סרגיי סוביאנין, מסר כי "כל שירותי החירום של העיר הוזעקו לאזורים שנפגעו, וכי תושבים פונו מהבתים שניזוקו בתקיפות. 

מוקדם יותר, נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי הצהיר כי "הסתיימו ההכנות למתקפה הגדולה, המפקדים דיווחו על כך לסגל הבכיר, אך מה שחשוב זה לא רק אספקת התחמושת, ההכשרה או הטקטיקה, אלא גם העיתוי". 

בנאום הלילי שנשא הנשיא האוקראיני, אמר כי "הטרור הרוסי מפסיד, טילי הפטריוט הנמצאים בידי האוקראינים מבטיחים שניירט מאה אחוז מהטילים הרוסיים. כשהעולם מגביר את הלחץ על רוסיה, כולל סנקציות, כשהבידוד של רוסיה גדל, כהשותפים שלה מתביישים בקרבה למוסקבה, הטרור הולך לאיבוד". זלנסקי הוסיף כי "אף אחד בעולם לא משתמש בנשק נגד הרוע בצורה יעילה יותר מאשר האוקראינים, זו משימה עולמית למנוע מרוסיה להפוך את הטרור למשהו שגרתי בעולם".

בתוך כך, במהלך הלילה רוסיה המשיכה במתקפות על הבירה קייב, כשעל פי הדיווחים, אדם אחד נהרג לאחר שכטב"ם רוסי פגע בבניין דירות. המושל הצבאי בקייב עדכן כי שתי הקומות העליונות בבניין נהרסו לחלוטין וכי יש לכודים תחת ההריסות. המושל הצבאי הוסיף כי "רוסיה ביצעה התקפה עצומה. ב-24 השעות האחרונות רוסיה ביצעה שלוש תקיפות שונות, בהן תקיפה משולבת של שיגור טילים ממל"טים, טילים בליסטיים וכטב"מים מתאבדים".

על אף ההצהרה של זלנסקי, מוקדם יותר החודש בקייב העלו את החשש כי "מתקפת הנגד" לא תעמוד בציפיות, והכישלון יפעיל לחץ על הממשלה לחדש את שיחות המשא ומתן עם רוסיה על השטחים שנכבשו במהלך המלחמה. שר ההגנה האוקראיני הזהיר כי "העלאת הציפיות עלולה להוביל לאכזבה, הציפייה מוערכת יתר על המידה בעולם, רוב האנשים מצפים למשהו ענק".

באחמוט, אוקראינה (צילום: REUTERS/Oleksandr Ratushniak)
באחמוט, אוקראינה (צילום: REUTERS/Oleksandr Ratushniak)

יירוט מל''ט מתאבד מעל שמי קייב, מלחמת רוסיה אוקראינה (צילום: רויטרס)
יירוט מל''ט מתאבד מעל שמי קייב, מלחמת רוסיה אוקראינה (צילום: רויטרס)

בתוך כך, בצל הדלפת המסמכים מהפנטגון, שחשפה כי ארה"ב מפקפקת ביכולתה של אוקראינה ליצור מתקפה משמעותית נגד רוסיה, יש החוששים שגם הישג שולי, עלול להחליש את אוקראינה ולדחוף את המדינה לנהל משא ומתן עם פוטין. ביום שני האחרון, התראיין נשיא אוקראינה זלנסקי ל"וושינגטון פוסט", ואמר כי "ככל שיהיו לנו יותר הישגים בשדה הקרב, יותר אנשים יאמינו ביכולות שלנו, מה שאומר שנקבל יותר סיוע".

פרטים רבים על המתקפה הצפויה של אוקראינה נותרו חסויים, אך קייב צפויה לתקוף בעוצמה באזורים שנכבשו על ידי מוסקבה. במקביל, הצבא הרוסי הכין ביצורים נרחבים על ידי חפירה של תעלות לצד סוללות ארטילריה רבות, כשמומחים מזהירים כי לאוקראינה יהיה קשה להדוף את הרוסים בחזרה לקווי הגבול המקוריים.