סוכנות הידיעות האיראנית Mehr דיווחה הבוקר (שלישי) כי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) סגרה שתי חקירות נגד איראן על הפרות במסגרת תוכנית הגרעין. על פי הדיווח, אחת החקירות שנסגרו, עסקה בגילוי אורניום מועשר ברמה של 83.7%. בנוסף, איראן טוענת כי סבא"א סגרה חקירה בתיק נוסף, הקשור לאתר שחשפה ישראל ב-2019, הממוקם בסמוך לעיר אבדה שבדרום מערב איראן.

הדיווח באיראן מגיע על רקע הצהרותיו של בכירים איראניים בנוגע להסכם הגרעין. שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבדוללהיאן, חשף בשבוע שעבר בפני סוכנות הידיעות האיראנית "IRNA" כי "ישנם מאמצים להגיע לטיוטה ראשונית של נוסח הסכם הגרעין המחודש". לדבריו, "המשא ומתן על ההסכם בין הרפובליקה אסלאמית למדינות המערב מתקים בעקיפין באמצעות חילופי מסרים בין הצדדים".

רפאל גרוסי, מנכ''ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא''א) (צילום: רויטרס)
רפאל גרוסי, מנכ''ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא''א) (צילום: רויטרס)

שר החוץ האיראני ציין בנוסף כי "לתוכנית הפעולה המקיפה לקידום הסכם הגרעין יש יתרונות וחסרונות, כשהדרך להגיע להבנות היא באמצעות ביטול הסנקציות". השר הסיף כי "נעשתה התקדמות טובה ואנחנו מקווים להגיע להסכמות מסוימות. במשך השבועות האחרונים הוחלפו מסרים בין הצדדים במסגרת המשא ומתן".

בחודש מרץ האחרון, איראן והסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית הגיעו להסכם על תוכנית לשלושה חודשים, שהייתה אמורה לפתור את בעיית חלקיקי האורניום שנמצאו באתרים לא מוצהרים, אשר מנעה את החזרה להסכם הגרעין. טהרן הסכימה להעביר לסבא"א מסמכים הנוגעים לשאלות שהציגה הסוכנות, כאשר מנכ"ל סבא"א, רפאל גרוסי, הצהיר כי ידווח על התוצאות למושב מועצת הנגידים של הסוכנות. 

גרוסי ביקר באותו החודש בטהרן, וערך שיחות עם בכירי המשטר, שנועדו להבטיח את חידוש הפיקוח המלא של סבא"א על תוכנית הגרעין של איראן, על רקע הדיווחים הנוגעים להתקרבותה המסוכנת לרמת העשרה והפעלה לצרכים צבאיים. במהלך ביקורו בטהרן, גרוסי התייחס גם לסוגיה הישראלית, והוסיף כי "בתשובה לשאלה על איומי ישראל לתקוף את מתקני הגרעין באיראן – יש עמדה ברורה של סבא"א והקהילה הבינלאומית. סבא"א גינתה כל תקיפה או איום בתקיפה של מתקני גרעין. עוד הוסיף כי "אני לא רואה כאן שום סתירה. אני חושב שכל תקיפה צבאית של מתקן גרעין היא מחוץ לחוק וההתנהלות הנורמטיבית שכולנו מצייתים לה".