דוח חדש של הסוכנות לאנרגיה אטומית של האו"ם (סבא"א) על איראן טוען כי לסוכנות אין עוד שאלות על חלקיקי אורניום שנמצאו מועשרים לרמה של 83.7% במתקן התת־קרקעי שלה בפורדו, וכי היא סיימה את החקירה שלה על המתקן שנחשף בעבר על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו.

על פי הדוח, איראן הגדילה ב־25% את רמת האורניום המועשר לרמה של 60% והיא ממשיכה להפר את ההגבלות שהוטלו על פעילותה הגרעינית במסגרת הסכם הגרעין שנחתם בשנת 2015, ואשר ארה"ב תחת ממשל טראמפ נסוגה ממנו. בדוח נכתב כי מלאי האורניום המועשר של איראן מוערך בכ־114.1 ק"ג לרמות שונות של עד 60%. כמות של 42 ק"ג אורניום מועשר ברמה של 60% מספיק עבור פצצה גרעינית אם ממשיכים להעשיר אותו למטרה צבאית.

לפי סבא"א, בסך הכל מלאי האורניום המועשר של איראן בכל הרמות מגיע ל־4,744.5 ק"ג. בדוח הרבעוני הקודם היה המלאי נמוך ב־983.7 ק"ג. בדוח נוסף נכתב כי איראן הרשתה לסבא"א להתקין אמצעי מעקב בשני מתקני העשרה מוצהרים, אחד מהם באספהאן, שבו מיוצרים רכיבי צנטריפוגות. בדוח נכתב: "סבא"א עדיין מחכה לתשובות מאיראן לגבי המחלוקות בשני אתרי גרעין ועליה לאפשר להתקין את אמצעי המעקב והפיקוח בהם. לגבי אחד משלושת האתרים שבו נמצאו חלקיקי אורניום, איראן סיפקה הסבר סביר ולסבא"א אין שאלות נוספות".

הכור הגרעיני בנתנז (צילום: רויטרס)
הכור הגרעיני בנתנז (צילום: רויטרס)

בינתיים בזירה המדינית איראן ממשיכה במאמצים לשפר את יחסיה עם מדינות שונות. לקראת חידוש היחסים בין מצרים לאיראן אמרו מקורות באזור לערוץ הסעודי אל־חדת': "טהרן הודיעה לקהיר על מוכנותה להגיע להבנות לחידוש הדרגתי של היחסים בין המדינות. מתווכים עובדים כעת להגיע להבנות בנושאים שטרם נסגרו בין הצדדים. טהרן דרשה מקהיר לקיים פגישה ביטחונית־מדינית במועד שייקבע בקרוב". בימים הקרובים צפויות להיפגש משלחות ממצרים ומאיראן באחת המדינות באזור, במטרה להגיע להבנות משמעותיות.

בארה"ב מודאגים גם משובה של סוריה לזירה המדינית. וושינגטון נקטה צעדי ענישה נגד שני מוסדות פיננסיים בסוריה, שמסייעים לממשל הסורי לקבל גישה למערכות פיננסיות בינלאומיות ובכך לעקוף את העיצומים נגדה. זהו צעד אמריקאי ראשון מאז שבה סוריה לחיק הליגה הערבית. בהודעת משרד האוצר האמריקאי נכתב כי שני שירותי הכספים מסייעים למשטר אסד, כמו גם לארגונים הקשורים לציר ההתנגדות – חיזבאללה וכוח קודס של משמרות המהפכה באיראן.

מפקד משמרות המהפכה של איראן, האדמירל חג'יזדה, הצהיר כי ארגונו לא ויתר על "המצוד" נגד המתנקשים במפקד כוח קודס, קאסם סולימאני. "אנחנו אחריהם", הכריז. "אם ייכנעו, נביא אותם למשפט ונהרוג אותם. בכל מקרה, אנו אחריהם. מה עוד ניתן לעשות?". לפי משמרות המהפכה, כוונתו בראש ובראשונה לאלה שבהם איראן תולה את האחריות לחיסולו של סולימאני, כולל הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, מי שהיה סגנו, מייק פנס, ומי שהיה שר חוץ בממשלו, מייק פומפיאו.

איחוד האמירויות הודיעה בינתיים כי היא פרשה מהקואליציה הבינלאומית בראשות ארה"ב, שמטרתה לאבטח את נתיבי השיט ולסכל את הטרור במפרץ הפרסי ובים האדום. "לאחר הערכה לגבי שיתוף פעולה ביטחוני אפקטיבי עם כל השותפים, החלטנו להפסיק את השתתפותנו בכוחות הימיים המשולבים", נמסר בהודעה מטעם משרד החוץ האמירותי.

משמרות המהפכה (צילום: IRGC/WANA (West Asia News Agency)/Handout via REUTERS)
משמרות המהפכה (צילום: IRGC/WANA (West Asia News Agency)/Handout via REUTERS)

עם זאת, באיחוד האמירויות מדגישים כי הם מחויבים לשמור על ביטחון חופש השיט במימי המפרץ, בהתאם לחוק הבינלאומי. הכוחות הימיים המשולבים הם בעצם כוח משימה בהשתתפות 34 מדינות שאותו מובילה ארה"ב באמצעות הצי החמישי בחיל הים שלה, שמטהו יושב בבחריין.

גורמים באזור מייחסים את ההחלטה של איחוד האמירויות לזעמו של האיחוד על התגובה הלא מספקת של ארה"ב לתופעה ההולכת וגוברת של חטיפת מכליות נפט וספינות אחרות במפרץ על ידי הכוח הימי של משמרות המהפכה. וגם המאמצים בזירה הישראלית־פלסטינית נמשכים: משרד החוץ הצרפתי אירח אתמול כ־20 נציגים של ארגונים ישראליים ופלסטיניים הממשיכים לפעול במסגרת "יוזמת ז'נבה" משנת 2003 כדי להביא לכינון שתי מדינות.

בהודעת משרד החוץ הצרפתי נאמר כי צרפת מזכירה את תמיכתה בפעילותן ובעצמאותן של חברות אזרחיות ישראליות ופלסטיניות הממלאות תפקיד חיוני בקידום שלום צודק ובר קיימא במזרח התיכון. הנציגים, בהם שרים לשעבר בממשל הפלסטיני, נועדו גם עם יועצו הדיפלומטי של הנשיא עמנואל מקרון והופיעו בפני פעילי שמאל יהודים בפריז. באסיפה זו השתתף גם השר לשעבר ניצן הורוביץ, שאינו חבר במשלחת. גורמים דיפלומטיים ראו בהזמנתם לצרפת מחווה נגד הצעת החוק שעלתה לכותרות בישראל, שמטרתה למנוע תרומות מחו"ל לארגונים לא ממשלתיים בישראל.