נשיא תוניסיה, קייס סעיד, קרא אמש להטיל מסים נוספים על העשירים במדינה, במקום להסיר את הסובסידיות על חלק ממוצרי המזון. זאת, על רקע המצב הכלכלי החמור במדינה. דבריו של סעיד מגיעים לאחר שהפרלמנט אישר הלוואה נוספת בשווי חצי מיליארד דולר, הפעם מבנק "Export-Import" האפריקאי. כמו כן, שר האוצר הזהיר כי "כל איחור בהחזר ההלוואות הזרות מקרב אותנו לפשיטת רגל".

הנשיא התוניסאי הדגיש כי "במקום להעלות את הסובסידיות להשגת רציונליזציה, ניתן להפעיל מסים נוספים על העשירים, מבלי להיכנע לתכתיבים חיצוניים כלשהם". לדבריו, "אין מקום לאף שר בממשלה לפעול מחוץ למדיניות שנקבעה על ידי הנשיא, נדרשת הרמוניה בין כל חברי הממשלה".

הפרלמנט התוניסאי (צילום: gettyimages)
הפרלמנט התוניסאי (צילום: gettyimages)

כאמור, אמש אישר הפרלמנט הלוואה מהבנק האפריקאי, שמקום מושבו בקהיר שבמצרים. במהלך הישיבה, ציין שר האוצר כי "ההלוואות קשורות לגורמים חיצוניים ומושפעים מההשלכות של משבר הקורונה והמלחמה בין רוסיה לאוקראינה". עוד ציין השר כי "היקף החובות הגיע בסוף השנה שעברה לכ-37 מיליארד דולר, כאשר 46.7% מהווה הלוואות חיצוניות, ו-33% הלוואות פנימיות. ההלוואות הן לא רק לתמיכה בתקציב, אלא גם למימון פרויקטים ולתמיכה בהשקעות".

תוניסיה סובלת ממשבר כלכלי חמור, שהוחמר עוד יותר בשל מגפת הקורונה, והעלות הגבוהה של ייבוא האנרגיה, בעקבות המלחמה באוקראינה שנמשכת מאז חודש פברואר 2022. בחודש שעבר, הגיעה האינפלציה לכ-10.01%, בעוד ששיעור האבטחה עלה ברבעון הראשון של שנת 2023 ל-16.1%, לעומת 15.2% ברבעון הרביעי אשתקד.