המזכיר הכללי של האו"ם אנטוניו גוטרש הודיע אמש כי סוכנות האו"ם לפליטים פלסטינים (אונר"א) "נמצאת על סף קריסה פיננסית". לדבריו, הבעיה טמונה בירידה החדה של המדינות התורמות, כשהדגיש כי "כמה מהתורמים הגדולים והקבועים ביותר הודיעו לאחרונה לסוכנות שהם עשויים להפחית את התרומות הפיננסיות שלהם".

גוטרש אמר את הדברים בעצרת הכללית של האו"ם, במטרה להגביר את תמיכת המדינות בסוכנות. עם זאת, אונ"רא גייסה כמאה מיליון דולר בלבד, כשעל פי הערכות, הסכום אינו מספיק להמשך הפעילות השוטפת מחודש ספטמבר הקרוב. עוד הוסיף מזכ"ל האו"ם, כי "אנו נפגשים מדי שנה, ובכל פעם, אנו עומדים בפני אותו פרדוקס. מצד אחד, כולנו מודעים לתפקיד החשוב של אונר"א, כרשת ביטחון לאוכלוסייה הפגיעה ביותר, עמוד תווך של יציבות אזורית, זרז לפיתוח וכלי חשוב כחבל הצלה למיליונים. מצד שני, אנו מאפשרים לסוכנות להישאר תקועה במצוקה פיננסית".

אונר''א (צילום: AFP)
אונר''א (צילום: AFP)

כמו כן, גוטרש ציין כי המספר הנמוך של התורמים "מדאיג מאוד, כשהסוכנות פועלת באופן קבוע עם מחסור של 75 מיליון דולרים. לכן, בואו נהיה ברורים, אונר"א - על סף קריסה פיננסית". לדבריו, "כאשר עתידה של אונר"א יהיה על כף המאזניים, כך יהיו גם חייהם של מיליוני פליטים פלסטיים התלויים בשירותיה הבסיסיים. הסוכנת מספקת שירותי חינוך למעל לחצי מיליון ילדים, וכך גם שירותי בריאות לכשני מיליון בני אדם, תמיכה פסיכולוגית וחברתית למיליונים ורשת ביטחון סוציאלית לכחצי מיליון פלסטינים עניים".

בתוך כך, ראש אונר"א, פיליפ לזאריני, אמר כי: "למרות שאנו אסירי תודה על התרומות, הן פחות ממה שהסוכנות צריכה כדי לשרוד ולשמור על הפעילות של 740 בתי הספר ו-140 המרפאות הפועלות תחתיה. מדובר בסיכון של קריסה פנימית, יש צורך בפתרונות ארוכי טווח למימון הסוכנות".