כלי תקשורת ערביים דיווחו לאחרונה כי המנהרות שנוצרו על ידי ארגון דאעש בסוריה ועיראק בין השנים 2014 ל-2017, על מנת להבריח סמים, הפכה למחסנים ומנהרות להעברת נשק בין מיליציות פרו-איראניות. בתוך כך, ערוץ "איראן אינטרנשיונל", המזוהה עם האופוזיציה האיראנית, דיווח כי המנהרות משמשות בין היתר את תנועת א-נוג'בה, עסאיב אהל אל-חק וארגון חיזבאללה בלבנון, אשר כולן נאמנות למשטר בטהרן.

כמו כן, דווח כי בגבול סוריה-עיראק, ישנם מעברי גבול שאינם בשליטת הממשלות, ועל כן אותן מיליציות פועלות באזור באופן חופשי, בתמיכת משמרות המהפכה של הרפובליקה האסלאמית. על פי הדיווח, ישנו נתיב רשמי נוסף שנמצא בשליטה מלאה של ארגון חיזבאללה.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>
לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

כוחות חיזבאללה (צילום: gettyimages)
כוחות חיזבאללה (צילום: gettyimages)

בריאיון לערוץ האיראני, אמרה סלינה רודס, דוברת הקואליציה הבינלאומית נגד דאעש, כי "המידע נמצא בידינו ואנו נחקור ונעקוב אחר הנושא מקרוב". במקביל, מחמוד א-נג'אר, מייסד מרכז מחקר בעיראק, כי "החמושים האלו מעבירים נשק, נפט וסמים דרך המנהרות, על מנת להימנע ממעבר בכבישים ראשיים, ואף משתמשים ברחפנים כדי לאבטח את המעבר". 

בחודש שעבר דיווח העיתון "אל-ערבי אל-ג'דיד", הפועל מלונדון, כי הרשויות בעיראק מודעות לחלק מהמנהרות הללו, אך אין להן מידע מלא עליהן, כמו מספרן או מי שולט עליהן". על פי הדיווח, המנהרות נחפרו במחוז נינוה בצפון המדינה, ובמחוז אנבאר. כמו כן, נמסר כי גם מיליציות כורדיות פעלו בשנים האחרונות לחפור מנהרות דומות במחוז אל-חסכה, על מנת להעביר נשק ולוחמים, לאחר שהכוחות העיראקים החמירו את אמצעי האבטחה שלהם באזור.