מפקד חיל הים של איראן האדמירל שהראם איראני הודיע כי בקרוב תוקם "ברית ימית אזורית" להגנה על השיט במפרץ הפרסי בהשתתפות סעודיה, איחוד האמירויות, קטאר, בחריין, עיראק, הודו, פקיסטן ומדינות נוספות.

"מדינות באזור מבינות שרק שיתוף פעולה וכוחות ביניהן יביא ביטחון", אמר. "הייתה לנו בעבר עבודה משותפת עם עומאן ועכשיו סעודיה הולכת בכיוון הזה, ואיתה איחוד האמירויות, עומאן, קטאר, בחריין, עיראק, פקיסטן והודו. כמעט כל המדינות באזור צפון האוקיינוס ההודי מאמינות שעליהן לעמוד לצד איראן כדי להשיג ביטחון במשותף.

"קיימות בריתות חדשות־אזוריות. הקואליציה הימית המשולשת של איראן, רוסיה וסין מתפתחת, ובקרוב נהיה עדים להתרוקנות אזורנו מכל כוח שנוכחותו אינה מוצדקת ועמי האזור ישלטו בשדה הביטחוני שלהם באמצעות חייליהם".

בישראל ובמערב מודאגים במיוחד מהשתתפותה הצפויה של סעודיה, שלא הכחישה את ההודעה. לאחרונה פרש איחוד האמירויות מקואליציית כוח המשימה להבטחת חופש השיט במפרץ בראשות ארה"ב. היועץ לביטחון לאומי של איחוד האמירויות, טחנון בן זאיד, נפגש בהקשר זה בבית הלבן עם היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ייק סאליבן.

מחרתיים תתכנס בריאד הקואליציה הבינלאומית למלחמה בדאע"ש בראשות ארה"ב. שר החוץ אנטוני בלינקן ויתר על ביקור שתכנן לערוך בישראל למחרת הכינוס.

בתגובה לידיעות על שיתוף הפעולה בין איראן לרוסיה כדי לדחוק את ארה"ב מסוריה, אמר דובר המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ון קרבי כי לארה"ב חיילים מעטים בסוריה, אך הם ימשיכו במשימתם נגד דאע"ש ובסיוע לכוחות הדמוקרטים בסוריה. הוא הבהיר כי ארה"ב תמשיך להגן עליהם, במידת הצורך.

המאבק הכלכלי באיראן נמשך ומשרד האוצר של ארה"ב הטיל עיצומים נגד שתי חברות ושני אישים בשל הסיוע שלהם לשלטונות איראן להטיל צנזורה על האינטרנט. אחת החברות עוסקת בשירותים טכנולוגיים ומיקומה באיחוד האמירויות.

בווינה ייפתח היום מושב מועצת הנגידים של סוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א). ישראל פועלת כדי שתתקבל במהלכו החלטת גינוי נגד איראן על פיתוח תוכניתה הגרעינית וחוסר שיתוף הפעולה שלה עם הסוכנות. לאחר פרסום דוח הסוכנות בסוף השבוע שעבר, מתחה ישראל ביקורת רשמית חסרת תקדים על פעילות הסוכנות בנושא איראן משום שוויתרה על חקירות ההכנות לייצור פצצת אטום, שבהן עסקה בעבר.

לפי ידיעות ממקורות סעודיים, ארה"ב והמעצמות האירופיות חידשו את דיוניהן כיצד להתנהל מול איראן בנושא פעילותה הגרעינית, מחשש שפעולותיה עלולות להצית מלחמה אזורית. צרפת הודיעה כי היא פועלת בתיאום עם שותפותיה כדי להגיע לפתרון דיפלומטי, בעקבות ההפרות המדאיגות של איראן את הסכמי הגרעין, כפי שנאמר בדוח, וכי על איראן לחזור ולקיים את התחייבויותיה.

האתר נור ניוז, שופר המועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן, הגיב על הודעת משרד החוץ הישראלי נגד סבא"א וכתב: "לאחר שהדוח האחרון של סבא"א חשף את שקריו של המשטר הציוני לגבי תוכנית הגרעין של איראן, שהיא בעלת אופי שוחר שלום, במשטר הציוני מודאגים מכישלונות עתידיים בתיקים אחרים שהם מנהלים נגד איראן. לכן הם גינו 'באופן פסיבי' את דו"ח סבא"א".

בישראל מעריכים שארה"ב מנהלת מו"מ עם איראן על הסכם ביניים שיחליף את הסכם הגרעין שנחתם בשנת 2015 שלפיו תהיה הקפאה מלאה או חלקית של העשרת האורניום מצד איראן תמורת ביטול הסנקציות, כולן או חלקן, כשלב ביניים לפני הסכם מלא.

בישראל חוששים גם שהממשל האמריקאי ינסה לקשור בין הסכם הגרעין עם איראן לבין הסכם נורמליזציה בין ישראל לסעודיה בנימוק שסעודיה לא יכולה להיכנס לתהליך נורמליזציה עם ישראל בלי הסכם עם איראן. הסעודים, מצדם, מתנים את ההתקדמות עם ישראל בכך שתעשה צעדים מרחיקי לכת כלפי הפלסטינים.

המנהיג העליון של איראן האייתוללה עלי חמנאי אמר אתמול כי טועה מי שחושב שנסיגה מעמדותיה של איראן עשויה לגרום לריכוך הגישה של אותן מדינות כלפיה. הוא טען כי עמדת המעצמות כלפי איראן לא תשתנה בעקבות נסיגה מעמדותיה וכי הן רוצות "לשעבד" את איראן.