איראן דוהרת קדימה: על רקע דוח הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, אמר היום (שני) יו"ר הסוכנות, רפאל גרוסי, בפני מועצת הנגידים, כי איראן ממשיכה לשתף פעולה רק עם חלק קטן מהדרישות שהוצגו בפניה בהסכם בין הצדדים בחודש מרץ האחרון. כמו כן, הגיב להודעת משרד החוץ והדגיש כי "הסוכנות פועלת ללא שיקולים פוליטיים".

גרוסי פירט בפני המועצה כמה מהתהליכים החיוביים שהתבצעו בשיתוף פעולה עם איראן, כמו התקנת מצלמות בחלק מן האתרים, וכי הסוכנות התקינה לראשונה גם מכשירי ניטור במתקן בפורדו ובנתנז. לדבריו, "כך נוכל לזהות במהירות רבה את כל השינויים המתבצעים ברמות ההעשרה במתקנים אלו". עם זאת, הדגיש כי צעדים חיוביים אלו הם רק חלק ממה שציפו בסוכנות. לדבריו, "זה רק חלק ממה שחזינו ומה שהיה צריך להתרחש. עכשיו צריך לפעול לפי תהליך מתמשך וללא הפרעות, שיוביל לכלל ההתחייבויות הכלולות בהצהרה המשותפת וללא דחייה נוספת".

רפאל גרוסי, מנכ''ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא''א) (צילום: רויטרס)
רפאל גרוסי, מנכ''ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא''א) (צילום: רויטרס)

גרוסי ציין כי "העבודה שלנו ניטרלית ואנו לוקחים בחשבון את דעותיהן של הממשלות השונות. לא הורדנו את הסטנדרטים שלנו לגבי הפעילות הגרעינית של איראן ואנחנו פועלים ללא שיקולים פוליטיים. מה שאנחנו עושים זה לבדוק ולדווח על המתרחש". במקביל, גורם איראני השיב: "תוכנית הגרעין שלנו היא למטרות שלום, אנחנו לא רוצים להחזיק בנשק גרעיני, ושיתוף הפעולה שלנו עם סבא"א מוכיח זאת בפועל".

בתוך כך, דיפלומט אירופי בכיר מסר לרשת "אל-ערביה" כי "ההתקדמות שנעשתה עם איראן איננה גדולה". לדבריו, "הסימנים הקשורים להאטת פרויקטת הגרעין האיראני אינם מעודדים והתוכנית עדיין מתקדמת במהירות". כמו כן, הבהיר כי סבא"א לא נקטה אף צעד על מנת לגנות את איראן.

כזכור, משרד החוץ הוציא הודעה בדבר סגירת תיק מריוואן על ידי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית וכינה זאת "עניין מטריד מאוד". כמו כן, נאמר בהודעה כי "ההסברים שסיפקה איראן לנוכחות חומר גרעיני במקום, אינם מהימנים או אפשריים מבחינה טכנית", צין משרד החוץ, "איראן ממשיכה לשקר לסבא"א ולהונות את הקהילה הבינלאומית". עוד הוסיף משרד החוץ כי "הכניעה של מנכ"ל סבא"א ושל הסוכנות הבינ"ל לאנרגיה אטומית ללחץ הפוליטי האיראני מאכזבת מאוד בעיקר מפני שהמידע בתיק מצביע באופן בלתי משתמע לשני פנים על הפרות איראניות בוטות של הסכמי הפיקוח".

הכור הגרעיני בנתנז (צילום: רויטרס)
הכור הגרעיני בנתנז (צילום: רויטרס)

מוקדם יותר החודש, בסבא"א טענו כי אין לסוכנות שאלות נוספות על חלקיקי האורניום שנמצאו מעושרים לרמה של 83.7% במתקן התת־קרקעי שלה בפורדו, וכי היא סיימה את החקירה שלה על המתקן שנחשף בעבר על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו. על פי דוח הסוכנות, איראן הגדילה ב־25% את רמת האורניום המועשר לרמה של 60% והיא ממשיכה להפר את ההגבלות שהוטלו על פעילותה הגרעינית במסגרת הסכם הגרעין שנחתם בשנת 2015, ואשר ארה"ב תחת ממשל טראמפ נסוגה ממנו.

בדוח נכתב כי מלאי האורניום המועשר של איראן מוערך בכ־114.1 ק"ג לרמות שונות של עד 60%. כמות של 42 ק"ג אורניום מועשר ברמה של 60% מספיק עבור פצצה גרעינית אם ממשיכים להעשיר אותו למטרה צבאית. לפי סבא"א, בסך הכל מלאי האורניום המועשר של איראן בכל הרמות מגיע ל־4,744.5 ק"ג. בדוח הרבעוני הקודם היה המלאי נמוך ב־983.7 ק"ג.

בדוח נוסף נכתב כי איראן הרשתה לסבא"א להתקין אמצעי מעקב בשני מתקני העשרה מוצהרים, אחד מהם באספהאן, שבו מיוצרים רכיבי צנטריפוגות. בדוח נכתב: "סבא"א עדיין מחכה לתשובות מאיראן לגבי המחלוקות בשני אתרי גרעין ועליה לאפשר להתקין את אמצעי המעקב והפיקוח בהם. לגבי אחד משלושת האתרים שבו נמצאו חלקיקי אורניום, איראן סיפקה הסבר סביר ולסבא"א אין שאלות נוספות".