ה"ניו יורק טיימס" דיווח הערב (שני) כי פקידים אמריקאים אמרו שיש סימנים לכך שאולי אוקראינה החלה במתקפת הנגד הצפויה שלה ומגבירה את ההתקפות לכל אורך קו החזית מול הרוסים. עם זאת, קייב שומרת על עמימות לגבי האסטרטגיה שלה. 

דיווח: כך חדרה אוקראינה לרוסיה כדי לבצע את מתקפות המל"טים על מוסקבה
"החוזה נחתם": כך פוטין מתכוון להגן על עצמו מפני מתקפה גרעינית

לפי הדיווח, כוחות אוקראינים הגבירו את התקיפות הארטילריות והתקיפות הקרקעיות שלהם בשלל פעילות צבאית התקפית לאורך מספר רב של אזורי עימות בקו החזית, כך אמרו גורמים אמריקאים ורוסים.

הגורמים האמריקאים, שדיברו בעילום שם, אמרו שהעלייה בתקיפות היא אינדיקציה אפשרית לכך שמדובר בתחילת המתקפה הנגדית המתוכננת זמן רב של קייב נגד הכוחות הרוסיים.

הפקידים ביססו את הערכתם בין השאר על מידע מלוויינים של צבא ארה"ב, שזיהו עלייה בפעולה מעמדות הצבא האוקראיני. ללוויינים יש יכולות אינפרא אדום לעקוב אחר ירי ארטילריה ושיגור טילים.

כמו כן, משרד ההגנה הרוסי הודיע היום כי מבצע אוקראיני גדול החל בחמישה מוקדים לאורך החזית באזור דונייצק, ואמר כי הכוחות הרוסים הדפו את ההתקפות והסבו אבדות לכוחות האוקראינים. בלוגרים רוסים המזוהים עם הצבא הרוסי הלכו רחוק יותר, ואמרו שאוקראינה התקדמה באזורים מסוימים וכי מתקפה חזקה עוד יותר החלה לפנות בוקר ליד העיירה וליקה נובוסילקה.

לא ניתן היה לאשש את הדיווחים של מוסקבה, ולא הייתה תגובה מיידית מצד השלטונות האוקראינים לטענות הרוסים. נציין כי סביב מתקפת הנגד המיוחלת מתחולל קרב באמצעי התקשורת שמטרתו היא בלבול והסחת דעת, ועל כן קשה להעריך את מהימנותם של הדיווחים השונים. 

אנליסטים צבאיים אמריקאים אמרו כי בהתבסס על הדיווחים ייתכן שהיחידות האוקראיניות החלו ב"דחיפה ראשונית" לבדיקת עמדתם ועוצמתם של כוחות רוסיה. מהלכים כאלה יהיו טקטיקה מסורתית מהסוג שהאמריקאים אימנו כוחות אוקראינים לבצע. כמו כן הדיווחים הראשוניים על הלחימה היו על תנועות של יחידות גדולות יותר, איתות פוטנציאלי לכך שאוקראינה דחפה את כוחותיה המאומנים על ידי נאט"ו לקרב.