סכר "נובה-קחובקה" באזור חרסון שנמצא בשליטה רוסית בדרום אוקראינה פוצץ הלילה (בין שני לשלישי) והוביל לפינוי תושבים רבים מבתיהם, כמו גם למספר הצפות באזור. "האסון הגדול ביותר מעשה ידי אדם בעשורים האחרונים", מסר גורם אוקראיני בכיר. הוא הזהיר מפני פגיעה חמורה אפשרית באספקת מי השתייה באזור.

"האסון הגדול ביותר בעשורים האחרונים": פאניקה באוקראינה לאחר הפצצת הסכר

ראש העיר המקומי שהותקן ברוסיה כינה זאת "מעשה טרור". סכר נובה קאחובקה על נהר דניפרו נמצא כ-30 ק"מ מזרחית לעיר חרסון. להשמדתה יהיו מספר השלכות משמעותיות על האזור ועל המאמץ המלחמתי הרחב של אוקראינה. הסכר חוצה את נהר הדניפרו של אוקראינה, ועוצר מאגר מים ענק. גובה הסכר עצמו 30 מטרים ורוחבו מאות מטרים. הוא נבנה בשנת 1956 כחלק מתחנת הכוח ההידרואלקטרית קחובקה.

זמן קצר לאחר שאוקראינה האשימה את רוסיה בפיצוץ הסכר, ראש העיר הפציר בתושבים להתפנות מהאזור והזהיר כי "המים יגיעו לרמה קריטית תוך 5 שעות". מי המאגר מספקים מים לחצי האי קרים , שסופח לרוסיה ב-2014, וכן את המפעל הגרעיני זפוריז'יה, הגדול באירופה, מצפון.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

הסכר שהופצץ סמוך לחרסון באוקראינה. באדיבות רויטרס
מאז תחילת המלחמה, סכר נובה קחובקה סומן כמטרה פוטנציאלית הן לחשיבותו האסטרטגית והן לנזק שההרס שלו ישחרר. היא נכבשה על ידי רוסיה בתחילת הפלישה של מוסקבה בפברואר 2022, ומאז היא מוחזקת על ידה. באוקטובר, כשאוקראינה הייתה בעיצומו של השבתת חלקים גדולים מחרסון הכבושה, וולודימיר זלנסקי דחק במערב להזהיר את רוסיה שלא לפוצץ את הסכר, והזהיר כי הוא יציף אזור גדול בדרום אוקראינה. בזמנו הוא טען כי כוחות רוסים הטמינו חומר נפץ בתוך הסכר.

זלנסקי אמר כי "הרס הסכר פירושו אסון בקנה מידה גדול" והשווה מעשה כזה לשימוש בנשק להשמדה המונית. המודיעין הצבאי של אוקראינה אמר כי "היקף האסון האקולוגי יהיה הרבה מעבר לגבולות אוקראינה וישפיע על כל אזור הים השחור".