יוסף יצחק וולף, שליח חב"ד בחרסון, שוחח היום (שלישי) עם ענת דוידוב ב־103fm על המצב באזורו לאחר שרוסיה הפציצה סכר מרכזי באזור ובכך גרמה לשטפונות נרחבים באזור כולו: "זה שלב חדש שלא הכרנו, עשרות יישובים כבר מוצפים".

רוסיה מואשמת בפיצוץ סכר ענק באוקראינה: "מאות אלפים יאבדו את כל מה שהיה להם"

הרב פתח וסיפר: "המצב כרגע הוא שהמים מתחילים לעלות בכל מיני מקומות. כבר עלו לגובה של שני מטרים וזה יעלה לשלושה מטרים", סיפר, והוסיף: "המקסימום זה חס וחלילה אם תהיה קריסה טוטלית של הסכר. כרגע לא כולו קרס, זה יכול לעלות בעוד שלושה מטרים. זה יהיה מאוד מאוד קשה".

הוא הסביר כי "הסכר בעצם נמצא לאורך כל הנהר. סדר גודל של 200-150 מטר. עשרות יישובים מוצפים ממש עכשיו. יש עשרות אלפי אנשים שנמצאים עכשיו בסכנה מיידית. אם הבית שלהם יוצף בגובה של שלושה-ארבעה מטרים, והם לא יזוזו ממנו, אז הם בסכנה קיומית", הדגיש. 

הוא סיפר כי התושבים מפונים מהאזורים המסוכנים, אך בית חב"ד עומד על תילו. "ברוך השם, אנחנו נמצאים בחלק יותר גבוה של העיר, גובה של בין 15 ל־20 מטר מהנהר. אנחנו מאוד קרובים לנהר, אבל גבוה ממנו, אז אנחנו לא בסכנה". 

כמה אנשים אתה לוקח חסותך כרגע לבית חב"ד?
"יש לנו כמה עשרות משפחות שאנחנו נצטרך לפנות אותן למגורים חלופיים. בית הכנסת שלנו תמיד פתוח, אז אנחנו יכולים לבוא לבית הכנסת ללא שום בעיה ואנחנו נצטרך לדאוג להם למגורים בעיר, מי שירצה להישאר פה בעיר. מה שירצה לנסוע, אנחנו נדאג לו לנסיעה. אבל כרגע מה שאנחנו עושים זה מוציאים מאזורי סכנה מיידית למקומות יותר גבוהים בעיר". 

הרב הוסיף וסיפר כי חרסון "עדיין מופגזת, על בסיס יומי. הייתי שם עם המשפחה בסוף השבוע. יצאנו משם לפני כמה חודשים וזו פעם ראשונה שהמשפחה חזרה. אני נמצא כל הזמן על הקו הזה, מגיע כל הזמן למקום. היינו שם בסוף השבוע, היה מאוד נחמד עם הקהילה, מי שנשאר שם".

לגבי מצב הקהילה היהודית באזור, סיפר: "יש עוד כמה מאות יהודים שנמצאים שם. הרוב אלה גילים מבוגרים של אנשים שלא רוצים לעזוב את המקום. אין להם את הכוחות הנפשיים והפיזיים לזוז. הם נמצאים שם ואנחנו דואגים להם".

הוא הוסיף: "אנחנו למודי מלחמה לצערי הרב, אז אנחנו מאוד מאורגנים בכל המובנים, עם מזון, מים וגנרטורים - למקרי קיצון שאין חשמל ואין כלום. מהבחינה הזאת, הכול מסודר והכול מאוד מאורגן". 

על מידת הנזק המוערך שנגרם אמר כי "אנחנו תוך כדי, אי אפשר לאמוד את הנזקים עכשיו. קודם כל נראה שכולם בריאים ושלמים, שהמים יתחילו לרדת ואחרי זה נאמוד את הנזקים. קשה לי לראות שבית שהיה כולו תחת מים, אפשר לחזור לגור בו". 

הוא הוסיף וסיפר כי "פנה אליי השגריר של ישראל, הציע את העזרה ומאוד הודיתי לו. יש לנו ארגון שמאוד עוזר לנו כל הזמן, ארגון של חב"ד להצלת יהדות אוקראינה. מאוד עוזר בכל התקופה הזאת. ביחד נעבור את זה. שלב חדש שלא הכרנו. מבחינת הישרדות, אנחנו בהחלט במצב אחר. נעבור את זה".

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק 103fm