מלחמת רוסיה-אוקראינה: לאחר שלל הצהרות של בכירים במוסקבה לגבי מטרות המלחמה באוקראינה, סגן יו"ר מועצת הביטחון הרוסית, דמיטרי מדבדב, אמר כי "המטרה היא להפיל באופן מוחלט את המשטר בקייב, עלינו לעצור את האויב". עוד הדגיש כי "המטרה של המתקפה הרוסית לא צריכה לכלול רק את שחרור האדמות וההגנה על עמנו, אלא שחרורה של אוקראינה מהמשטר הנאצי בקייב שהקים מדינה כוזבת".

עם זאת, מדבדב התייחס גם ל"מתקפת הנגד" הצפויה מצד אוקראינה, ואמר כי "האויב נתמך על ידי העולם המערבי, הם מוכנים לעשות הכל כדי למחוק את ארצנו מעל פני האדמה, כל המאמצים כשרים כדי להגיב לכך ולשמור על כבודנו". עוד ציין כי "הצבא הרוסי נהנה מעליונות רבה, בתעופה, בכוחות השריון, בכלי הנשק המדויקים וכמובן מבחינת המורל הצבאי של החיילים. המתקפה האוקראינית לא תהיה הפתעה עבור רוסיה, שכן היא חייבת להצדיק את הכסף והנשק שהמערב מספק לה. אך האכזבה של מדינות המערב עלולה לעלות לזלנסקי בתפקידו, ואפילו בחייו".

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>
לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

חיילים רוסים במהלך המלחמה באוקראינה (צילום: gettyimages)
חיילים רוסים במהלך המלחמה באוקראינה (צילום: gettyimages)

הצבא הרוסי בשטח אוקראינה (צילום: gettyimages)
הצבא הרוסי בשטח אוקראינה (צילום: gettyimages)

סגן יו"ר מועצת הביטחון הרוסית הוסיף: "רוסיה כעת היא מדינה אחרת לגמרי, לא נחזור לחיקה של אירופה, לא רק בגלל שהם לא אוהבים אותנו ולא מחכים לנו, אלא שבאירופה לא יכולים ולא רוצים להבין אמת אחת פשוטה - רוסיה היא מדינה שונה בהשוואה לתקופה שלפני המבצע המיוחד באוקראינה. רק מי ששכח את בני ארצו שמתו יכול לחלום על חזרה ל'משפחה אירופית אחת גדולה וידידותית'. המנהיגים, המפלגות והממשלות באות והולכות, אך הזיכרון והערכים קשורים בדם במשך עשרות ומאות שנים, ולכן הזיכרון לא יכול למחוק את מה שכבר נעשה".

דבריו של מדבדב מגיעים על רקע הביקורת הפנימית הנוקבת על הנשיא פוטין ועל הדרג הפיקודי הבכיר בצבא הרוסי בנוגע למטרות המלחמה. כעת, הביקורת שהגיעה נשמעת גם על ידי חברי הדומה הממלכתית, הבית התחתון של הפרלמנט הרוסי. חבר הדומה, קונסטנטין סטולין, אמר בסוף השבוע האחרון כי "מוסקבה לא הצליחה להשיג את היעדים שהציבה מוסקבה במלחמה".

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין (צילום: ShutterStock)
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין (צילום: ShutterStock)

סטולין, המשמש כסגן יו"ר ועדת הדומה לענייני חבר העמים, דן במלחמה באוקראינה והדגיש כי "למוסקבה אין עמדה מוצקת באוקראינה או מספיק בסיס כדי לשקול האם להכריז על ניצחון. מה היו המטרות שהוכרזו לפני שהמלחמה יצאה לדרך? - פירוז, הפיכת אוקראינה לנייטרלית והגנה על תושבי דונייצק ולוהנסק. באיזה מטרה בדיוק הצלחנו עד היום? אף אחת". חבר הדומה הוסיף כי "המושג להפוך את אוקראינה לנייטרלית".

מוסקבה הצהירה כי אחת המטרות היא להפוך את אוקראינה לנייטרלית, כך שהיא תפעל בצורה זו בין רוסיה למערב, ואף תוותר על השאיפות להצטרף לברית נאט"ו. במוסקבה שאפו כי כך, היא תסרב גם לארח בשטחה כל חייל או ציוד השייך לנאט"ו.

בינתיים נמשכים חילופי ההאשמות בין רוסיה לאוקראינה לגבי פיצוץ סכר "נובה קחובקה". עד כה, האמריקאים לא הצהירו באופן מוחלט מי הפציץ את הסכר, אך בממשל ביידן שלחו אצבע מאשימה לכיוונה של רוסיה. דובר המועצה לביטחון לאומי, ג'ון קירבי, אמר כי "ראינו דיווחים לפיהם רוסיה הייתה אחראית לפיצוץ. הרס הסכר, המפריד בין הכוחות של רוסיה לכוחות האוקראינים, יגרום למוות של רבים ולפינוי של אלפי אוקראינים. תהיה לכך גם השפעה הרסנית על ביטחון האנגריה של אוקראינה". לדבריו, "אנחנו עושים כמיטב יכולתנו כדי לאמת את הדיווחים, ואנו עובדים עם האוקראינים כדי לאסוף מידע בעניין". עם זאת, לפי מידע מודיעיני שיש ברשותה של ארה"ב, האשמה נוטה לכיוונה של מוסקבה