שר החוץ של איראן לשעבר, מוחמד ג'וואד זריף, חשף אמש כי נשיא ארה"ב לשעבר, דונלד טראמפ, הזמין אותו לביקור בבית הלבן בזמן כהונתו כנשיא, כך דיווח היום (רביעי) ערוץ "איראן אינטרנשיונל", המזוהה עם האופוזיציה האיראנית. עם זאת, אמר זריף, כי השלטונות בטהרן לא אפשרו לו לצאת לביקור.

לדבריו, "אחד הסנאטורים המקורבים לטראמפ הגיע אלי בעת ביקורי בניו יורק, ואמר כי טראמפ הזמין אותי לבית הלבן. העברתי את המסר לטהרן, אך הזימון נדחה כבר בדרגים הנמוכים, עוד לפני שהספיק להגיע לדרגים הגבוהים". על הסכם הגרעין אמר כי "בניגוד לטראמפ, שרצה לפגוש אותי, מייק פומפאו, שר החוץ לשעבר, היה זה שפישל עם כל השפקת העולם שלו ביחס להסכם הגרעין מ-2015. המשולש של נתניהו, פומפאו וג'ון בולטון, התאבד כדי שטראמפ לא ייפגש איתי".

מוחמד זריף (צילום: רויטרס)
מוחמד זריף (צילום: רויטרס)

עוד אמרר זריף, כי "ביקשתי מולדימיר פוטין להודיע לטראמפ על התוכנית של איראן להסכם הגרעין, על מנת למנוע מפומפאו להתערב, אך פומפאו גילה ומנע זאת מצדו. ג'ון קרי, הציע להוסיף סעיף להסכם בכל הנוגע להשקעות של חברות אמריקאיות באיראן, כך שהאמריקאים הזרים ידעו שהם יכולים להיות נוכחים על אדמת איראן באופן בטוח".

בהמשך, התייחס זריף למערכת היחסים בין איראן לאירופה וארה"ב סביב הסכם הגרעין. לדבריו, "איראן יכולה להפעיל לחץ פוליטי כבד על אירופה. האירופים פעלו בצורה חלשה כלפי איראן, בשל השפעה אמריקאית בעניינים כלכליים, אך הם עזרו לרפובליקה האסלאמית לקבל מקום משמעותי באו"ם. לאחר החתימה על הסכם הגרעין ב-2015, חלק מהמשקיעים האמריקאים לא השקיעו באיראן בגלל השפעתם של אנשי עסקים יהודים, סעודים ואמירתים. האמירויות דרשו בפני אנשי עסקים שלא להשקיע באיראן".

ביום שישי האחרון דיווח האתר הסעודי "אילאף", מפי גורם ביטחוני בכיר, כי נציגים אמריקאים בכירים נפגשו בימים האחרונים עם משלחת איראנית בעיר מוסקט, בירת סולטנות עומאן. עוד מסר הגורם, כי במידה וייחתם ההסכם, יוסרו כל הסנקציות מעל איראן, כולל הפשרה של הכספים והנכסים שהוקפאו ברחבי העולם. כמו כן, על פי ההסכם המתגבש, איראן תפסיק להעשיר אוראניום ותפסיק את תוכנית הגרעין. בנוסף, איראן תיסוג באופן הדרגתי מסוריה ותימן, ותפחית את המתיחות במפרץ. יחד עם זאת, הוסכם כי איראן תוכל לייצא נפט באופן חופשי.