לקראת משבר באירופה? החבלה בצינור הגז "נורד סטרים", שנועד להובלת גז מרוסיה לאירופה, דרך הים הבלטי, היתה להתפתחות משמעותית במלחמה, כאשר למרות הזמן הרב שעבר - אף גורם לא לקחת אחריות באופן רשמי על האירוע. ה"וול סטריט ג'ורנל" דיווח במהלך הלילה (בין שישי לשבת) על התפתחות מסתמנת נוספת בפרשה. על פי הדיווח, חוקרים מגרמניה בוחנים ראיות חדשות בפרשה, מהן עולה כי הארגון שעומד מאחורי המהלך - השתמש בפולין כבסיס תפעולי. 

מה גרם לפיצוץ בצינור "נורד סטרים"? זו התשובה החד משמעית של פוטין
ליד צינור של 'נורד סטרים': פיצוץ מסתורי התרחש בצינור גז ברוסיה
דיווח: אלו האשמים בדליפת הגז מצינורות הנורד סטרים הרוסיים

כאמור, אחד הכיוונים שנבדקים כעת בגרמניה הוא השאלה מדוע היאכטה, אשר לדבריהם שימשה לביצוע הפעולה, שטה למים הטריטוריאליים של פולין. ממצאים אחרים שעלו בחקירה, מצביעים על כך שפולין היתה המרכז הלוגיסטי והכלכלי שעומד מאחורי מתקפת החבלה התת ימית, שהתרחשה בספטמבר האחרון וניתקה את הקשר שהיה בין ברלין ומוסקבה. במקביל, הרשויות בפולין מנהלות גם הן חקירה ממושכת של הפרשה, כאשר בוורשה נאבקו במשך חודשים במטרה להצליח ולגלות מה גרמניה חוקרת.

במסגרת החקירה, גורמים בגרמניה הצליחו לשחזר את מסלולה הכולל של היאכטה אנדרומדה, שנחשדה כמעורבת במעשה החבלה המשמעותי, וקבעו כי היא יצאה מהמסלול, במטרה להגיע לשטח הפולני. הממצאים הללו, שלא דווחו בעבר, לצד נתונים ממקלטי הרדיו ומכשירי הניווט של היאכטה, לצד הטלפונים הניידים והלווייניים וחשבונות הג'ימייל ששימשו את החשודים, וגם דגימות DNA שנשארו על הסיפון, אשר נעשה ניסיון להתאמתן לחייל אוקראיני אחד לפחות. 

באירופה חוקרים דליפת גז מסתורית בצינור הרוסי ומאשימים: "חבלה מכוונת" (צילום: רויטרס)

הפרטים הללו מראים כי היאכטה שטה סביב כל אחד מהמקומות בהם התרחשו מאוחר יותר הפיצוצים - עדות שחיזקה את הערכת החוקרים לפיה "אנדרומדה" סייעה במהלך. כמו כן, החוקרים הגיעו  למסקנה כי חומר הנפץ בו נעשה שימוש בפעולה היה HMX - המוכר בשם אוקטוגן, חומר חסר צבע המתאים היטב להריסת תשתית תת-מימית. בנוסף, חוקרים גרמנים  ציינו עוד כי הם בודקים מדוע הושכרה היכאטה באמצעות סוכנות נסיעות שבסיסה בוורשה, ונראה כי היא חלק מרשת של חברות בעלות מצג אוקראיני, וקשורות על פי החשד למודיעין האוקראיני, כך לדברי גורמים המעורים בפרטי החקירה.

למרות שהממצאים הללו חיזקו את הערכות החוקרים, לפיהם אוקראינה עומדת מאחורי החבלה בצינור, נבדק גם חשד לפיו אדמת פולין שימשה כבסיס למתקפה. במסגרת החקירה אותר טנדר לבן - שנראה בנמל גרמני, נשא לוחית רישוי פולנית, והעביר אספקה לצוותים. 

גורמים רשמיים בשתי המדינות ציינו כי ורשה נותרה באפלה בנוגע לחקירה המדוברת, וגילתה על כך מהדיווחים בתקשורת - מצב חריג למדי עבור שתי חברות באיחוד האירופי, החולקות מנגנונים משפטיים לניהול חקירות חוצות גבולות. לאחר פרסום הידיעות על הסירה, הרשויות הפולניות ביקשו מגרמניה לספק מידע נוסף בנושא. באמצע חודש מאי, חמישה חודשים לאחר זיהוי "אנדרומדה", קיימו הצדדים "פגישת עבודה" - כפי שהוגדרה ע"י גורם במשרד המשפטים הפולני. 

ממשרד התובע הכללי הפדרלי בגרמניה, אשר מוביל את החקירה, סירבו להגיב לשאלה האם החקירה התרחבה לפולין, או האם הרשויות במדינה התבקשו לעבור. גורמים אחרים בגרמינה, המעורים גם הם בפרטי החקירה, ציינו כי אין להם ראיות לכך שממשלת פולין היתה מעורבת בצורה כלשהי.

צינור הגז נורד סטרים 2 (צילום: REUTERS/Anton Vaganov)
צינור הגז נורד סטרים 2 (צילום: REUTERS/Anton Vaganov)

במקביל, גורמים בכירים בפולין הדגישו כי "אף מוסד פולני אינו מעורב בסיפור הזה". עם זאת, גורם בכיר בתחום הביטחון הלאומי בפולין ציין כי אינו יכול לשלול "תרחיש בו חברה פולנית כלשהי, או כל גורם שהוא מעורבים באירוע". בכיר פולני אחר ציין כי טרם עלו חשודים בחקירה המצומצמת יותר שמתנהלת בוורשה. "מבחינה פוליטית, כל האפשרויות עדיין נבדקות", הסביר. גורמים בוורשה מטילים ספק במעורבות אפשרית של היאכטה, וממשיכים לטעון כי ייתכן שרוסיה ביימה את המתקפה כדי להפליל את אוקראינה.