ישראל נותרה בחוץ? חבר הפרלמנט האיראני מוג'טאבה טונגר אמר היום (שבת) כי ארצו מנהלת משא ומתן חשאי ישיר עם ארצות הברית בניו יורק על החייאת הסכם הגרעין האיראני, והדגיש כי "הממשל האמריקאי שואף לגרור את איראן למשא ומתן ישיר רשמי".

בישראל משוכנעים: מתנהל שיח מתקדם בין איראן לארה"ב על הסכם ביניים
נתניהו שוחח עם בלינקן: "הסדר עם איראן לא יחייב את ישראל" 

טונגר כתב בטוויטר: "למרות המשא ומתן בניו יורק, לא יהיה הסכם בקרוב עקב חוסר התפשרות אמריקאית", והוסיף כי וושינגטון "מבקשת להשיג ויתורים גרעיניים מאיראן בתמורה לשחרור נכסים מוקפאים, אבל זה סותר את החוק והאינטרסים האיראניים".

הוא הוסיף וטען כי "הממשל האמריקאי אינו רציני לגבי עסקת חילופי השבויים בכך שהוא קושר אותה להעשרת אורניום", בהתחשב בכך שהמטרה להעלות סוף סוף את נושא הסכם הביניים היא "לבלבל את השוק האיראני". 

נתניהו: "ישראל תעשה כל מה שצריך לעשות כדי למנוע מאיראן נשק גרעיני"

בתוך כך, סוכנות הידיעות האיראנית "נור", המקורבת למועצה לביטחון לאומי של איראן, דיווחה כי מטרת העלאת נושא הסכם הביניים היא ראשית לעורר תקוות ולהעלות את תקרת הציפיות בשווקים האיראניים, ולאחר מכן לבלבל ולערער את השווקים הללו לאחר פרסום דוחות והצהרות המכחישים את קיומו של הסכם זה.

ביום חמישי הכחיש הבית הלבן את הדיווח לפיו ארה"ב ואיראן היו קרובות להסכם ביניים לפיו טהרן תצמצם את תוכנית הגרעין שלה בתמורה להקלה סנקציות. גם הנציגות האיראנית לאו"ם טענה כי "אין הסכם זמני במקום הסכם הגרעין על סדר היום". סוכנות הידיעות הממלכתית האיראנית אף האשימה את ארה"ב וישראל ב"מניפולציה" של השווקים האיראניים על ידי פרסום "דיווחים כוזבים ממוקדים".

עם זאת, שגריר איראן באוסטריה אמר היום בראיון לסוכנות "ISNA" כי "וינה מילאה תפקיד חשוב במשא ומתן הגרעיני הנתקע כעת במטרה להגיע להסכם להחייאת הגרעין". לדבריו נמשכים המגעים עם אירופה על הסכם הגרעין בערוצים שסיפקה אוסטריה, תוך שהוא מאשים את אירופה ואמריקה שלא חזרו למשא ומתן על גרעין, תוך דיבור במקביל על "חוסר מעש אמריקאי ואירופאי", כפי שתיאר זאת.

כזכור, אמש חשף אתר "אקסיוס" האמריקאי משא ומתן עקיף סודי בין איראן לארצות הברית במהלך החודש האחרון בסולטנות עומאן.

לפי הדיווח גורמים עומאנים העבירו מסרים בין המשלחות האיראניות והאמריקאיות, השוהות בחדרים נפרדים, ומנהל המשא ומתן האיראני, עלי באגרי קאני, אף ביקר בעומאן בחודש שעבר, במקביל לנוכחות מתאם המזרח התיכון בבית הלבן. 

הנציג הקבוע של איראן במשרד האו"ם התייחס לדברים ואמר כי "כל החומרים והפעילויות הגרעיניות האיראניות כפופות לבקרה ואימות קפדניים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, לצד שקיפות מרצון ושיתוף פעולה איראני", והדגיש כי "אין הצדקה להטיל ספק באופי השלו של תוכנית הגרעין של איראן". 

הוא הוסיף: "באשר למה שמכונה "שלושת האתרים", יש להדגיש כי מקור הנושא נובע ממידע מפוברק על ידי צד שלישי זדוני, כלומר הישות הישראלית, שהיא סיפקה לסוכנות תוך שהיא נמנעת אפילו מלקבל כל התחייבות במסגרת מסמכים של נשק להשמדה המונית, לרבות האמנה לאי הפצת נשק גרעיני".