על רקע דיווחים רפואיים המצביעים על כך שיו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) אינו בריא דיו למלא את תפקידו, לאחר שרופאו ביקר אותו מספר פעמים במהלך החודש האחרון, ישראל והקבוצות הפוליטיות ברשות הפלסטינית נערכים ליום שאחרי מותו, כך עולה מדיווח שפורסם היום (שבת) בעיתון "אל אח'באר" הלבנוני.

אבו מאזן נגד החמאס והג'יהאד: "כל הניסיונות לעקוף את אש"ף - יכשלו"
עיסאווי פריג': "רק מרואן ברגותי מסוגל לרשת את אבו מאזן"
ההקלטות שמסעירות את הרשות הפלסטינית: אבו מאזן תחת מטח קללות

על פי הדיווחים, ההיערכות נעשית בין היתר בשל החשש מוושינגטון ובירושלים מהיעדר דמות בפת"ח שתוכל להנהיג את התנועה ללא אבו מאזן. מקורות בתנועה פלסטינית מסרו לעיתון הלבנוני כי "אבו מאזן היה צריך להגיע לבית החולים ברמאללה בשבועות האחרונים כדי לערוך בדיקות רפואיות, אך הוא העדיף לזמן את הרופאים אליו, לבית החולים שבמוקטעה. רופאים זומנו כמה פעמים בעבר כדי לערוך לאבו מאזן בדיקות, ולפני שיצא לאו"ם הוא גם עבר בחשאי בדיקות דחופות בירדן".

אבו מאזן לא הכתיר יורש, ולפי כל התחזיות צפוי קרב קשה בהנהגת התנועה לאחר מותו. מקורות בפת"ח אמרו כי "קיימת נטייה בקרב השורה השנייה של ההנהגה ובמעוזים העממיים בגדה המערבית לתמוך במרואן ברגותי כיורשו של אבו מאזן". עם זאת המקורות סיפרו כי "גישה זו נדחית על ידי ההנהגה של הוועד המרכזי, שרוב חבריו רואים בעצמם זכאים לרשת את תפקידו".

לדברי אותם מקורות, ישראל רוצה לראות את ראש מנגנון המודיעין הכללי הפלסטיני מאג'ד פרג' בראש ההנהגה ביום שאחרי אבו מאזן. "החזון שלו עולה בקנה אחד עם אבו מאזן הדוחה מכל וכל התנגדות מזוינת", טענו והוסיפו כי ראשי הוועדה המרכזית של התנועה "החלו למעשה להתכונן לשלב הבא". לדבריהם, מזכיר הוועד הפועל של אש"ף והוועד המרכזי של פת"ח חוסיין א-שייח ניסה לקנות את אמונם של חברי הוועדה על ידי הרשאות כספיות חדשות, אולם גם הוא נדחה על ידי ג'יבריל רג'וב וסגנו של אבו מאזן, מחמוד אל-עאלול.

מרואן ברגותי (צילום: רויטרס)
מרואן ברגותי (צילום: רויטרס)

דוח של ארגון "המשבר הבינלאומי" (ICG) שפורסם בחודש פברואר טען כי הקרב על כיסא יו"ר הרשות הפלסטינית עלול להביא ל"מחאות עממיות, דיכוי, אלימות ואף קריסת הרשות". עוד נכתב בדוח, כי חרף העובדה שהתרחיש הטוב ביותר הוא קיום בחירות בצורה הדמוקרטית, הוא נותר האפשרות "הכי פחות סבירה".

הפלסטינים לא הלכו לקלפי מאז נכנס עבאס לתפקידו בשנת 2005, לאחר מותו של ערפאת. גם לאחר שהכריז על בחירות בשנת 2021, הפך את ההחלטה, והצדיק זאת "בסירובה של ישראל לאפשר את קיומן של הבחירות במזרח ירושלים, שאותה ישראל כבשה ב-1967, ושרואים בה כבירתם העתידית".

בדוח של ה-ICG הוזכרו שמותיהם של כמה אישים פלסטינים המועמדים לרשת את עבאס, ולצד א-שייח' ופרג' הוזכרו גם נשיא ההתאחדות הפלסטינית לכדורגל, ג'יבריל רג'וב, והן את ראש שירות הביטחון המסכל לשעבר, מוחמד דחלאן, כיורשים אפשריים.