תגובה ראשונה: נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ הגיב הערב (שבת) לכתב האישום החמור שהוגש נגדו אמש בפרשת המסמכים המסווגים, הכולל 37 סעיפים על החזקת רישומים ממשלתיים הנוגעים לביטחון הלאומי, כולל סודות גרעיניים, ושיבוש חקירה. 

חומרים על תוכניות גרעין ונקודות תורפה בארה"ב: נחשפו האישומים נגד טראמפ בפרשה המסמכים המסווגים
ממשיך להסתבך? דיווחים בארה"ב - כתב אישום נוסף הוגש נגד טראמפ

דונלד טראמפ בהגעתו לבית המשפט במנהטן (צילום: רויטרס)

טראמפ תקף את נשיא ארה"ב ג'ו ביידן וטען בנאום שנשא בקרב תומכיו הרפובליקנים: "ביידן מנסה לכלוא את יריבו הפוליטי המוביל... בדיוק כמו שעושים ברוסיה הסטליניסטית או בסין הקומוניסטית, לא שונה! הם ריגלו אחר הקמפיין שלי... מנסים להפליל אותי לבגידה... אנחנו חייבים להיפטר מהם!".

הוא הוסיף ואמר: "ב-5 בנובמבר 2024 אנחנו הולכים לעמוד מול הממסד הפוליטי המושחת; אנחנו הולכים לגרש נשיא מושחת לחלוטין מהבית הלבן".  הוא גם האשים את ביידן וטען כי "קיבל כסף מסין כדי להחזיק במידע מסווג". 

טראמפ טען: "אגב, לביידן יש 1,850 קופסאות... יש לו קופסאות בכל מקום! הוא לא יודע מה לעזאזל לעשות איתם...אבל שלא כמוני שהייתה לי סמכות ביטול סיווג מוחלטת כנשיא, לביידן לא הייתה כל סמכות ולא הייתה לו שום זכות להחזיק במסמכים האלה; אף אחת מהן. ובכל זאת שום דבר לא קרה ל'ג'ו העקום!'", טען, תוך שהוא משתמש בכינוי הלעג שהצמיד לביידן במירוץ הקודם לנשיאות ארה"ב. 

כאמור, טראמפ ניצב בפני 37 אישומים שהעונש המקסימלי בגינם הוא 20 שנות מאסר, וכתב האישום החמור עשוי להשפיע גם על המרוץ לנשיאות.

התביעה מייחסת לנשיא לשעבר התנהלות שסיכנה את הביטחון הלאומי, מדיניות החוץ ואיסוף המודיעין של ארה"ב, כשלקח עמו מהבית הלבן ארגזים עם מסמכים מסווגים, שעסקו בין היתר בנקודות תורפה במקרה של מתקפה על אמריקה ובמידע על יכולות צבאיות של ארצות הברית ושל מדינות זרות.

החומרים המסווגים הגיעו מהפנטגון, מה-CIA, מהסוכנות לביטחון לאומי ומסוכנויות ביון אחרות. מסמך אחד נגע לתמיכה של מדינה זרה בטרור נגד האינטרסים של ארצות הברית. התובעים אמרו גם שטראמפ הראה למישהו מסמך של משרד ההגנה שתואר כ"תוכנית תקיפה" נגד מדינה אחרת.

עוד עולה מהאישומים נגד טראמפ, כי הנשיא לשעבר החזיק את הארגזים שמכילים את המסמכים המסווגים באחוזתו במאר-א-לאגו ובמועדון הגולף שלו בניו ג'רזי, בין היתר בשירותים, בחדר השינה שלו ובאולם נשפים, ותמונות הארגזים הוצגו עם חשיפת כתב האישום. 

עוד עולה כי טראמפ שוחח עם עורכי דין על האפשרות לשקר לגורמי ממשל שפעלו להחזרת המסמכים. בנוסף לכך, הוא העביר את הארגזים ממקום למקום באחוזתו במאר-א-לאגו שבפלורידה כדי למנוע מהחוקרים למצוא אותם. "לא עדיף שפשוט נגיד להם שאין לנו כאן כלום?", אמר טראמפ לאחד מעורכי הדין שלו לפי כתב האישום. 

במהלך החקירה, חוקרים תפסו ברשותו כ-13 אלף מסמכים שהיו בביתו במאר-א-לאגו שבפלורידה בפשיטה באוגוסט האחרון. כמאה מסמכים הוגדרו כמסווגים, חלקם סודיים ביותר. עורכי דינו טענו של טראמפ התעקשו כי כל המסמכים המסווגים הוחזרו לממשל, בעוד שהנשיא לשעבר טען בעבר שהוא הסיר את הסיווג מהמסמכים, אך לא סיפק לכך ראיות. עורכי דינו נמנעו מנקיטת קו הגנה זה במסמכים שהוגשו לבית המשפט.

התובע המיוחד ג'ק סמית', שמוביל את התקירות הפדרליות נגד טראמפ, מסר הצהרה קצרה עם הגשת כתב האישום: "החוקים שלנו המגנים על מידע ביטחוני לאומי הם קריטיים לבטיחות ולביטחון של ארצות הברית, ויש לאכוף אותם", אמר. "יש למדינה בזו מערכת חוק אחת, והיא חלה על כולם".