בעוד מאמצי החילוץ וההצלה מאזור חרסון נכנסו ליומם השביעי בעקבות פיצוץ סכר נובה קחובקה, אוקראינה האשימה את הכוחות הרוסיים בהרס סכר נוסף סמוך לנהר מוקרי יאלי במטרה להאט את מתקפת הנגד במערב דונייצק. גורם המעורה בפרטים אמר לגרדיאן הבריטי כי פיצוץ הסכר גרם להצפות בשתי הגדות. 

"האסון הגדול ביותר בעשורים האחרונים": פאניקה באוקראינה לאחר הפצצת הסכר
לאחר פיצוץ הסכר בחרסון: עדויות מהשטח - הנזק הרב שנגרם לצבא הרוסי

דובר כוחות ההגנה הפועלים באזור דונייצק טען כי לרוסים דפוס פעולה דומה.  "ראשית, הם פוצצו את מאגר קרליבקה, אחר כך את תחנת הכוח ההידרואלקטרית ואז הם פוצצו מתקנים הידרואלקטרים ​​אחרים בחלק הכבוש של מחוז זפוריז'יה. "במחוז ציפו לפריצת דרך שלנו, אז כדי להאט את ההתקדמות שלנו, הם נקטו בטקטיקה הזו כשפוצצו שוב את המתקן ההידרואלקטרי בנהר. עם זאת, זה לא השפיע על ההתקדמות", הדגיש.

הכוחות האוקראינים נעו לאורך שני צדי הנהר והכריזו על שחרור שורה של כפרים משני גדותיו. אמש אמרה אמרה סגנית שר ההגנה של אוקראינה, חנה מליאר, ששלוש ישובים נוספים ממערב לאורך קו החזית נכבשו מחדש על ידי הכוחות האוקראינים. בלוגרים צבאיים רוסים אישרו את ההתקדמות האוקראינית ודיווחו על קרבות קשים במהלך הלילה בגדה המזרחית של הנהר, המשתרע על הכביש מדרום-מזרח לכיוון מריופול.

הכפרים לאורך הנהר הם הראשונים ששוחררו לאחר שבוע של מתקפת נגד. "עדיין לא הזזנו את הכוחות העיקריים שלנו", מסר קצין אוקראיני מהחזית הדרומית.

בתוך כך, בקייב הביעו אכזה ותסכול מחוסר התגובה של מדינות המערב על הרס סכר נובה קחובקה. גורמים רשמיים ציינו שכמעט בלתי אפשרי היה לגרום נזק כזה מהפגזות חיצוניות למבנה שנועד לעמוד בפני פצצה גרעינית טקטית, ולכן ייתכן והוא פוצץ מבפנים מאחר ולרוסים הייתה שליטה מלאה של התחנה ההידרואלקטרית במקום באותה תקופה. שירות הביטחון האוקראיני פרסם קטע אודיו בו נטען כי שני חיילים רוסים נשמעו מדברים על האופן שבו אחראית יחידת חבלה רוסית על ההרס. 

מליאר אמרה כי בעקבות האסון, רוסיה העבירה את כוחותיה מהגדה השמאלית (המזרחית והדרומית) של הדנייפר באזור חרסון לחלקים אחרים של קו החזית. היא טענה שכוחות רוסים פוצצו את הסכר כדי להקשות בהרבה על החיילים אוקראינים לחצות את הנהר, ובכך לקצר את המעוזים שעליהם להגן.

הכוחות האוקראיניים במחוז דונייצק (צילום: 35th Separate Brigade of Marines via Facebook/via REUTERS )
הכוחות האוקראיניים במחוז דונייצק (צילום: 35th Separate Brigade of Marines via Facebook/via REUTERS )

במורד הזרם של הסכר ההרוס, הרשויות באוקראינה אמרו כי מי השיטפונות החלו לרדת במהירות של עד 5 ס"מ לשעה. במקביל, המאגר ממשיך להתנקז ומותיר מרחבים עצומים של בוץ ודגים מתים. לדברי גורמים בקייב, יותר מ-72% מנפח המאגר (14,395 קילומטרים מעוקבים של מים) כבר לא קיים. בניקופול, עיירה על הגדה הימנית (הצפונית) של הדנייפר שבשליטת אוקראינה מול תחנת הכוח הגרעינית זפוריז'יה, המים נסוגו עד כדי כך שאי אפשר היה לקבוע את מפלסם.

ימים לפני שהסכר נהרס, אימצו הרשויות ברוסיה חוק חדש האוסר כל חקירה של תאונות במבנים הידרו-טכניים שהתרחשו כתוצאה מפעולות צבאיות, חבלה ופעילות טרור.