מערכת היחסים בין הקרמלין ליבגני פריגוז'ין, ראש קבוצת שכירי החרב "כוח וגנר" ידעה עליות ומורדות לאורך המלחמה. פריגוז'ין, שהיה מקורב מאוד לנשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, הטיח האשמות קשות במוסקבה ואף דווח מספר פעמים כי הוא פועל להגדיל את עוצמתו הפוליטית ולהחליף בעתיד את הנשיא. היום (שלישי) טען המכון לחקר המלחמה (ISW) כי פוטין פועל על מנת להדק את השליטה בקבוצת שכירי החרב.

על פי הדיווח, שר ההגנה הרוסי, סרגיי שויגו, דרש כי חייליו של פריגוז'ין יחתמו על חוזים חדשים עד ה-1 ביולי, ככל הנראה כחלק מהמאמץ להגביל את עצמאותו של ראש הכוח. עם זאת, פריגוז'ין דחה את ההוראה של השר. בסרטון שפרסם טען פריגוז'ין, כי משרד ההגנה הרוסי הורה לו ליידע גם על מספר הכוחות הפעילים, המילואים ואספקת הנשק שהכוח קיבל ממשרד ההגנה עד כה. כמו כן, פריגוז'ין טען כי המיליציה מקבלת פי 2.5 יותר מגויסים מהצבא, לאחר שאותם מתגייסים מנסים להימנע מחתימה על חוזים עם משרד ההגנה הרוסי.

ראש כוח וגנר יבגני פריגוז'ין טוען כי הושגה שליטה מלאה בבאחמוט  (צילום: רויטרס)
ראש כוח וגנר יבגני פריגוז'ין טוען כי הושגה שליטה מלאה בבאחמוט (צילום: רויטרס)

המכון לחקר המלחמה הדגיש כי כי "מאמצי הפורמליזציה של מוסקבה נועדו ככל הנראה כדי לרכז את השליטה בכוח האדם ובאספקה הבלתי סדירה של רוסיה כדי להגיב למתקפה הנגדית של אוקראינה, וגם כדי להגביל את עצמאותו של פריגוז'ין. הצו מאפשר הריסה של חברות צבאיות פרטיות וכי הצו יאפשר למשרד ההגנה להפסיק לספק לכוח וגנר תחמושת, סיוע רפואי וציוד צבאי".

בחודש מאי האחרון, תקף פריגוז'ין את הפיקוד הבכיר של הצבא הרוסי ואמר כי "אם הפלישה הרוסית לאוקראינה תמשיך לגמגם, הרוסים עלולים להתקומם ורוסיה עלולה לעמוד בפני מהפכה חדשה". את הדברים אמר בריאיון לבלוגר פרו-רוסי בו העביר ביקורת חריפה של המוכנות הצבאית של מוסקבה, שעלולה לחשוף עוד יותר את השסעים בהיררכיה הצבאית של נשיא רוסיה. 

בראיון ארוך עם קונסטנטין דולגוב, פעיל פוליטי ובלוגר תומך במלחמה, טען פריגוז'ין, מייסד ומנהיג קבוצת שכירי החרב של וגנר, כי המלחמה הייתה "גול עצמי" כאשר במקום להוביל ל"פירוז" אוקראינה, אחד מהיעדים שהציב פוטין, הפלישה הפכה את "צבא אוקראינה לאחד החזקים בעולם" ואת האוקראינים ל"אומה המוכרת לכל העולם".

"אם, באופן ציורי, היו להם 500 טנקים בתחילת המבצע המיוחד, עכשיו יש להם 5,000", אמר. "אם היו להם 20,000 לוחמים שידעו להילחם, עכשיו יש להם 400,000. איך 'פירזנו' את זה? עכשיו מתברר שחילצנו את זה - הגיהנום יודע איך". פריגוז'ין גם אמר כי חיילי מוסקבה אינם מוכנים להתנגד לכוחות הנאמנים לקייב גם כאשר הם נכנסים לשטח רוסיה. הוא שיבח את יכולות הצבא האוקראיני, והפציר במוסקבה להסלים את המאמץ המלחמתי שלה אם ברצונה למנוע סכסוך ארוך ויקר.