לאחר שאוקראינה הצליחה בשבועות האחרונים לשחרר לא פחות משבע ערים שנכבשו על ידי רוסיה במהלך הקרבות, ראש קבוצת שכירי החרב "כוח וגנר", יבגני פריגוז'ין, הידוע בביקורת הפומבית נגד משרד ההגנה הרוסי, שיבח את "מתקפת הנגד" האוקראינית. בלוגר רוסי פרסם וידאו של פריגוז'ין, שאמר כי "המתקפה של קייב נעשית בכישרון ובזהירות, לא נעשה מספיק כדי לעצור אותה".

פריגוז'ין העביר שוב ביקורת על ההתנהלות של הנשיא, ולדימיר פוטין, במהלך התקופה האחרונה, והוסיף כי "האוקראינים פתחו במתקפה, אני אומר את כל האמת כפי שהיא, הם נעים ועושים הכל כמו שצריך". הוא הדגיש כי "הם מגיעים לאזורים רבים ונעים לכיוון זפוריז'יה, על פי ההערכות, אוקראינה הצליחה לכבוש מחדש יותר ממאה קמ"ר שהיו עד עתה תחת שליטה של רוסיה". דבריו עומדים בניגוד גמור להצהרה של פוטין, שאמר כי "מתקפת הנגד של אוקראינה לא הצליחה, היא ספגה אבדות כבדות".

ולדימיר פוטין, ולרי גרסימוב (צילום: רויטרס)
ולדימיר פוטין, ולרי גרסימוב (צילום: רויטרס)

אמש דווח, כי פוטין פועל על מנת להדק את אחיזתו ב"כוח וגנר". על פי הדיווח, שר ההגנה הרוסי, סרגיי שויגו, דרש כי חייליו של פריגוז'ין יחתמו על חוזים חדשים עד ה-1 ביולי, ככל הנראה כחלק מהמאמץ להגביל את עצמאותו של ראש הכוח. עם זאת, פריגוז'ין דחה את ההוראה של השר. בסרטון שפרסם טען פריגוז'ין, כי משרד ההגנה הרוסי הורה לו ליידע גם על מספר הכוחות הפעילים, המילואים ואספקת הנשק שהכוח קיבל ממשרד ההגנה עד כה. כמו כן, פריגוז'ין טען כי המיליציה מקבלת פי 2.5 יותר מגויסים מהצבא, לאחר שאותם מתגייסים מנסים להימנע מחתימה על חוזים עם משרד ההגנה הרוסי.

המכון לחקר המלחמה (ISW) הדגיש כי כי "מאמצי הפורמליזציה של מוסקבה נועדו ככל הנראה כדי לרכז את השליטה בכוח האדם ובאספקה הבלתי סדירה של רוסיה כדי להגיב למתקפה הנגדית של אוקראינה, וגם כדי להגביל את עצמאותו של פריגוז'ין. הצו מאפשר הריסה של חברות צבאיות פרטיות וכי הצו יאפשר למשרד ההגנה להפסיק לספק לכוח וגנר תחמושת, סיוע רפואי וציוד צבאי".

בחודש מאי האחרון, תקף פריגוז'ין את הפיקוד הבכיר של הצבא הרוסי ואמר כי "אם הפלישה הרוסית לאוקראינה תמשיך לגמגם, הרוסים עלולים להתקומם ורוסיה עלולה לעמוד בפני מהפכה חדשה". את הדברים אמר בריאיון לבלוגר פרו-רוסי בו העביר ביקורת חריפה של המוכנות הצבאית של מוסקבה, שעלולה לחשוף עוד יותר את השסעים בהיררכיה הצבאית של נשיא רוסיה.